Nieport vagy helyesebben Nieport a becsületrend parancsnokának, Nieuport tábornok fia, 1875. augusztus 24-én született Blido-ban.
Husz éves korában a kerékpározás terén tünt fel, amikor egyre-másra aratta legszebb diadalait. A modern közlekedési eszközök ugy látszik nagy vonzó erőt gyakoroltak reája, mert alig nehény év mulva már az automobilizmus hivei között találjuk s 1902-ben például mint kiváló motor szakértőt ismerik. Az első óránkénti 200 km-es rekordot Nieuport mágnessel felszerelt nyolc cilinderes Darracq-al érték el.
A Santos Dumont, majd a Farman-gépeken s később az első nagyobb sebességet elért Bonnemaison hidroplán motorai mind az ő gyujtóival voltak felszerelve, ugy hogy ez időben vizen, szárazon és levegőben egyaránt az ő alkotásaival arattak babérokat.
Ezt a feltalálói elmét a legmodernebb közlekedési eszközök természetesen nem hagyták nyugodni és 1908-ban elkészítette első repülőgépét, amelylyel mindjárt az első kisérlet alkalmával sikeres repülést produkált.
Issy les Moulineaux-i gyakorlatait az 1909 – 1910. évi árviz szakitotta félbe. Ő azonban nem csüggedt s kitartással tovább dolgozva 1910. juniusában Reimsban megszerezte pilóta képesítését. Az idén sebességi világrekordot teremtett utassal és a nélkül. Nevezetesen március 9-én saját szerkesztésá monoplánjával, motorjával, gyujtójával megdöntötte 10 és 20 km-en a rekordot.
Később május 11-én ugyanazzal a géppel és 28 HP motorjával Mourmelonban óránként 120 km-es sebességet ért el s megdöntötte az összes egy s száz kilométer közötti rekordokat, majd junius 21-én ugyancsak Mourmelonban óránként 133-136 sebességet ért el.
A Gordon – Bennet versenyen Weymann Nieuport gépen szerezte meg győzelmét és szeptember 8-án is az ő gépén tett meg Hélen 14 óra alatt 1200 km-t.
A most folyó francia hadgyakorlatokon mint annyi sokan társai közül, természetesen ő is részt vett. Különösen lelkesedéssel és becsvágygyal teljesítette a kapott parancsokat. Mult héten 14-én reggel szállt fel Mourmelonban s a szeles idő dacára minden különösebb incidens nélkül érte el a Charny előtti hangárokat, ahol a vezérkar számos tagja nézte végig megérkezését.
Ezt a kedvező alkalmat megragadva, elhatározta, hogy bemutatja gépének kiváló képességét. Széllel szemben szállott tova, amint azonban a gyakorló-tér közepe felé fordulva éppen az első kört akarta megtenni, egy szélroham gépét alulról támadta meg s egyszerüen felbillentette, ugy hogy a gép nyomban lezuhant, bal szárnyára esett s maga alá temette a pilótáját.
Nieuportot fivére és tanitványa Hélen szedték ki a gép alól, rögtön automobilra fektették s bevitték a verdun-i kórházba, ahol másnap sulyos sérüléseibe belehalt. Tiszttársainak kérését parancsnak teljesítette, a magas állásu katonai bizottságot meg akarta győzni gépének kiváló kvalitásairól.
Ez a két dolog okozta tulajdonképpen a halálát, amely gyászba boritotta Franciaországot, mert ismét egygyel kevesebben vannak azok, akik az idén nemzetüknek a külföldön is annyi becsülést és elismerést szereztek.