A készülőfélben levő alagút akkoriban valóban a világ leghosszabb föld alatti átvezetése volt. Az az útvonal, melyen átvezetett, már a korai időktől kezdve nagy szerepet játszott a közlekedésben és az áruszállításban.
A hágó a a Rhone és a Toce folyók völgye közt fekszik a svájci Wallis (Valais) kantonban, a Pennini és Lepontini Alpok közt, a 2643 méteres Schienhorn és a 3202 méter magas Schönhorn között, legmagasabb pontja 2005 méter.
Az első kiépített gyalogút 196-ban készült el itt, Septimus Severus császár építtette. A középkorban vált forgalmasabb kereskedelmi útvonallá, bár az első „igazi” utat Napóleon készíttette el, akkor még 66,5 kilométer hosszúságban.
Már korábban is gondot jelentett, hogy a meredek hegyek és sziklák miatt nem lehetett az utat a szükséges szakasz teljes hosszában kiépíteni. Próbálkoztak is többször alagút fúrásával, először 1450-ben, a Nizza és Genova közötti közvetlen kapcsolat megteremtésére. A korabeli technikával végül nem sikerült ezt a vállalkozást véghezvinni.
A vasút fejlődésével került a kérdés ismét napirendre: az útszakasz legmeredekebb részein ugyanis 11 százalékos lejtők is voltak, a vasút viszont nem bír el 2,5 százaléknál többet. A 12 kilométeres alagút-szakasz építését 1857-ben kezdték el, a munkát 50 évre tervezték. Az ún. „belga építési rendszerrel” dolgoztak, vagyis először kifejtették a boltozat helyét a sziklában, majd a többi részt alatta emelték ki.
A fúrás nagyon lassan haladt, ezért Germain Somelier francia mérnök megszerkesztett egy gépi fúró berendezést. Ennek segítségével felgyorsult a munka és 1870-re összeért a kétoldalról megkezdett két alagút-vég.
A próbavonatok első útjai nagy sikernek számítottak, sajnos azonban tragédiába torkolltak. Az első két mozdony vezetője a járatban felszaporodott széngáz miatt nem élte túl az utat. Végül különféle tchnikákat alkalmaztak a jobb szellőzés érdekében, kifejlesztették az angol „füstnyelő” mozdonyokat is, de az alagút szellőzése még ma sem tökéletes.
A következő szakasz a Szent Gotthárd-alagút volt, amelynek építésénél rendkívül rossz krülmények között dolgoztak a munkások. A szakaszról elnevezett „Gotthárd-betegség” mellett a természet erői sem kímélték az építőket. Végül az alagút 1880-ra készült el, a következő szakasz – a Simplon-alagút – készítése pedig 1898-ban kezdődött el. A tervezett határidő 1904, a tervezett költség 69,5 millió frank volt, ezt Bern kanton és az észak-olasz városok adták össze.
A rendkívül hosszúra tervezett alagút építéséhez új taktikát is kidolgoztak a tervezők. Először az ún. „iránytárót” építették meg, később ezt szellőzésre és a vezetékek elhelyezésére használták.
Tőle 17 méterre épült az első alagút-szakasz. Általában dinamittal robbantottak, de kísérleteztek folyékony levegővel is. A szellőzést az iránytárón keresztül vezető keresztjáratokkal oldották meg. A kitermelt kőzetet lovas-csilék szállították el az e célra épített kisvasútig.
Az építkezés lassabban haladt a tervezettnél, így a híradásban jelzett 1904. május 15-i átadás nem valósulhatott meg, az alagút csak 1906. május 19-re készült el.