Ezen újszerű kocsikon a kocsivezető állás, - melyen a közúti villamos kocsikéhoz hasonló indító- és fék-emeltyűn kívűl a kis állókazán és két apró tápszivattyú van elhelyezve, - a kocsi első fülkéjét foglalja el. Itt helyezhető el a csekély mennyiségű szén és víz,mely 50 kilométernyi útra elegendő.
Maga a gőzmótor lent az alvázban, egy légmentesen elzárt, félig olajjal megtöltött öntöttvas burkolatban működik s közvetlenűl kapcsolva hajtja az első kerékpárt. A gép működése épen úgy szabályozható, mint akármelyik mozdonyé. Hasonlókép szabályozható a menet iránya is, előre vagy hátra.
A fűtés s általában a gépezet kezelése oly egyszerű, hogy azt a kocsivezetőmaga elvégzi. Külöön fűtőre tehát, - mint a lokomotivokon- nincs szükség.
A mótorkocsihoz, melyhez rendszerint még mellékkocsikat sorolnak, csakkét ember kell: a kocsivezető és a kalauz; míg a mozdonyvonatnál mozdonyvezetőre, fűtőre, vonatvezetőre, kalauzra és legkevesebb kétfékezőre van szükség.
Igaz, hogy a mótorkocsi minden tanya és nagyobb útkeresztezésnél felvesz és letesz utasokat, a mit a mozdony- és vegyesvonatokkal nem lehetett megtenni, de ez a körűlmény nagyban hozzájárúlt a fenti erdmény eléréséhez. A gyors közlekedésnek pedig nincs hátrányára, mert a mótorkocsi pár pillanat alatt ismét a régi sebességgel halad tova.
Sok időt és még több költséget takarít meg a szegény ember bevásárlásainál azáltal, hogy nem kell előbb a távol fekvő pályaudvarra gyalogolnia és sok értéktelen árú nyer értéket kzében, ha felkeresheti a helyi központ piaczát.
Látva a sikert, melyezen újitástkisérte, az intéző körök elhatározták, hogy az aradi és csanádi egyesűlt vautak rendes nyomtávu vonalain is életbe léptetik a mótorkocsi forgalmat.
Már is 10 újkocsi épűl, melyekhez a gőzmótorokat a magyar kir. államvasutak gépgyára készíti.