Kedves Olvasók!
10 éve jelent meg először a huszadikszazad.hu! Látogatóink akkor egy új, addig nem látott online formátummal tal&aacu...
14
|
2008-03-05 11:19:44
előzmény: 13. számú hozzászólás,törpemongúz
nekem sincs :)))
Összes hozzászólása:72
13
|
2008-03-05 11:19:02
előzmény: 12. számú hozzászólás,betonkrokodil
nincs :)
Összes hozzászólása:139
12
|
2008-03-05 11:18:08
előzmény: 11. számú hozzászólás,törpemongúz
Én is viszadícsérlek :) Neked van önön-léted?
Összes hozzászólása:72
11
|
2008-03-05 11:12:45
előzmény: 10. számú hozzászólás,betonkrokodil
Szépen írtál :) még azt találom mondani hogy egyet értek megállapításaiddal, én is hozzáteszek egy keveset, még címet is adok neki:
A menekülés.
Nietzsche esetén gondolkodva, azt gyanítom, van egy menekülési útvonal.
Ha az ember elismeri, hogy nem létezik, nem jut vissza gondolata önön létének szemlélésére (tehát az élményeket nem sajátítja ki). Evvel ki (is) kerülhető az a pszichológiai zárvány, melyben saját lényünk érzékleteibe önmagunk téves beleérzékelésével, elvesszük a teret a valóság elől, torzképet látva emiatt. De, hogy aztán alkatilag képes-e valaki ezt végrehajtani vagy habitusa, vérmérséklete megakadályozza, vagy nem akadályozza, de mégis így dönt..., a legtöbb esetben titok marad, fátyol fedi, mert döntéseink súlya alatt is képes a jó, jó lenni.
Igazság szerint, ha már filozófiáról beszélünk, Nietzschét, Pszichó filozófusnak is nevezhetnénk, mert ő a döntés általi állapotok vállalt súlyának látványával lett képessé ilyen fogalmazványokra. Más filozófusok teljesen más megismerés technikát alkalmaznak. Ha kedvünk lenne, osztályozhatnánk így is, de azonnal felbukkan az emberben a „minek" szócska : ), így ezt nem tesszük. Másfajta vizsgálatot, azért lehet, hogy tartunk.
A fentiek nem kicsinyíti Filozófusunk kitaposott útján szerzett érdemeit.
Mennyivel másabb szemléleti értékként jelenik Pl., "A Tiszta ész kritikája". Ott a legkevésbé habitusból ment az egész, hacsaknem azt nem nevezzük habitusnak, hogy kitartóan szemlélt.
A menekülés.
Nietzsche esetén gondolkodva, azt gyanítom, van egy menekülési útvonal.
Ha az ember elismeri, hogy nem létezik, nem jut vissza gondolata önön létének szemlélésére (tehát az élményeket nem sajátítja ki). Evvel ki (is) kerülhető az a pszichológiai zárvány, melyben saját lényünk érzékleteibe önmagunk téves beleérzékelésével, elvesszük a teret a valóság elől, torzképet látva emiatt. De, hogy aztán alkatilag képes-e valaki ezt végrehajtani vagy habitusa, vérmérséklete megakadályozza, vagy nem akadályozza, de mégis így dönt..., a legtöbb esetben titok marad, fátyol fedi, mert döntéseink súlya alatt is képes a jó, jó lenni.
Igazság szerint, ha már filozófiáról beszélünk, Nietzschét, Pszichó filozófusnak is nevezhetnénk, mert ő a döntés általi állapotok vállalt súlyának látványával lett képessé ilyen fogalmazványokra. Más filozófusok teljesen más megismerés technikát alkalmaznak. Ha kedvünk lenne, osztályozhatnánk így is, de azonnal felbukkan az emberben a „minek" szócska : ), így ezt nem tesszük. Másfajta vizsgálatot, azért lehet, hogy tartunk.
A fentiek nem kicsinyíti Filozófusunk kitaposott útján szerzett érdemeit.
Mennyivel másabb szemléleti értékként jelenik Pl., "A Tiszta ész kritikája". Ott a legkevésbé habitusból ment az egész, hacsaknem azt nem nevezzük habitusnak, hogy kitartóan szemlélt.
Összes hozzászólása:139
10
|
2008-03-05 10:28:30
előzmény: 8. számú hozzászólás,törpemongúz
Nos kérlek szépen!!!
Fogtam magam, és elmentem Nietzsche tanulmányt készíteni. SCHÖPFLIN ALADÁR fordításából (a címe Nietzsche-aforizmák) na de itt ez a sor, és máris elakadtam kapásból a második sornál:
„Soha nem büntetett bűn. A mi gonosztettünk a gonosztevőkkel szemben abban áll, hogy úgy bánunk velük, mint gazemberekkel."
Nos kérlek, ezen a soron, nincs mit szétszedni, ez így van.
Azonban egyvalamit észrevettem fogalmazványaiban, túlságosan beleszáll az érzékelt világba. Úgy veszem észre megállapításainak, kanyarjaiban, hogy túl sokat ítélkezik. Ezt nem úgy értem, hogy elítél bármit, bárkit, hanem egyáltalán bármiről ítél, amiről nem kell. Kezdem már érteni: ez tehát az a játék, melyben éveken keresztül megszokta, hogy ítéletből megállapít valamit, csakhogy ez a megismerő mechanisztika, amint becsontosodik, akkor is működik, amikor nem kell. Ez a tekintet finom érzeteket is mechanizál, durvít, vastagít, és minden kicsi finom látvánnyal így bánik, vagy túlharsogja. Na már most ebbe gond nélkül bele lehet őrülni. Mivel az elme képtelen saját mozzanatainak megszokásából kipihenni magát. Megszűnnek az új utak, a régiek meg már kikopottak, tehát a lélek nem szórakozik tovább oly jó hangulattal.
Főleg ha rátesz egy lapáttal az is, hogy e mechanisztika által sikerhez, elismeréshez jutott, így gerjeszti eme képesség továbbfejlesztését a logikai visszacsatolás. Azt hiszem géniuszainkat meg kellene tanítani a felejtésre, kikapcsolásra, mert ez az egyetlen lehetőségük általánosan erős elmebéli mozdulatainktól megszabadulni. Ezt lángeszű barátaink számtalanszor bizonyították, Van Gogh levágott fülétől Hegel „Tézis - Antitézis=szintézis" megállapításáig.
De már, utoljára csak megállapítás címeket tartok tarsolyomban: a Végén még Nietzsche-re lehet illeszteni A mi hegelünk szimptómáját:
figyeld a címeket:
"Új vélemények a régi házban. "
"Ártatlan korrupczió."
"A báránybőrbe bújt farkas. "
Természetesen nem korrekt felsorolás, nem minden cím ennyire, de jellegét tekintve ilyen.
Viszont egy ismét kikapott aforizma a fordításból:
"Élményeket elfelejteni. Aki sokat gondolkozik és pedig tárgyszerűen
gondolkozik, könnyen elfelejti saját élményeit, de nem felejti el a
gondolatokat, melyeket az élmények keltettek"
Úgy tűnik a fentebbi sor a tökéletes szimptóma. De semmiféle váddal nem illetem ezért, csak jelzem.
Fogtam magam, és elmentem Nietzsche tanulmányt készíteni. SCHÖPFLIN ALADÁR fordításából (a címe Nietzsche-aforizmák) na de itt ez a sor, és máris elakadtam kapásból a második sornál:
„Soha nem büntetett bűn. A mi gonosztettünk a gonosztevőkkel szemben abban áll, hogy úgy bánunk velük, mint gazemberekkel."
Nos kérlek, ezen a soron, nincs mit szétszedni, ez így van.
Azonban egyvalamit észrevettem fogalmazványaiban, túlságosan beleszáll az érzékelt világba. Úgy veszem észre megállapításainak, kanyarjaiban, hogy túl sokat ítélkezik. Ezt nem úgy értem, hogy elítél bármit, bárkit, hanem egyáltalán bármiről ítél, amiről nem kell. Kezdem már érteni: ez tehát az a játék, melyben éveken keresztül megszokta, hogy ítéletből megállapít valamit, csakhogy ez a megismerő mechanisztika, amint becsontosodik, akkor is működik, amikor nem kell. Ez a tekintet finom érzeteket is mechanizál, durvít, vastagít, és minden kicsi finom látvánnyal így bánik, vagy túlharsogja. Na már most ebbe gond nélkül bele lehet őrülni. Mivel az elme képtelen saját mozzanatainak megszokásából kipihenni magát. Megszűnnek az új utak, a régiek meg már kikopottak, tehát a lélek nem szórakozik tovább oly jó hangulattal.
Főleg ha rátesz egy lapáttal az is, hogy e mechanisztika által sikerhez, elismeréshez jutott, így gerjeszti eme képesség továbbfejlesztését a logikai visszacsatolás. Azt hiszem géniuszainkat meg kellene tanítani a felejtésre, kikapcsolásra, mert ez az egyetlen lehetőségük általánosan erős elmebéli mozdulatainktól megszabadulni. Ezt lángeszű barátaink számtalanszor bizonyították, Van Gogh levágott fülétől Hegel „Tézis - Antitézis=szintézis" megállapításáig.
De már, utoljára csak megállapítás címeket tartok tarsolyomban: a Végén még Nietzsche-re lehet illeszteni A mi hegelünk szimptómáját:
figyeld a címeket:
"Új vélemények a régi házban. "
"Ártatlan korrupczió."
"A báránybőrbe bújt farkas. "
Természetesen nem korrekt felsorolás, nem minden cím ennyire, de jellegét tekintve ilyen.
Viszont egy ismét kikapott aforizma a fordításból:
"Élményeket elfelejteni. Aki sokat gondolkozik és pedig tárgyszerűen
gondolkozik, könnyen elfelejti saját élményeit, de nem felejti el a
gondolatokat, melyeket az élmények keltettek"
Úgy tűnik a fentebbi sor a tökéletes szimptóma. De semmiféle váddal nem illetem ezért, csak jelzem.
Összes hozzászólása:72
9
|
2008-02-12 11:05:25
előzmény: 8. számú hozzászólás,törpemongúz
Megvan a címe:
Szia Nietzsche! :)
tetszik?
törpemongúz írta:
készíthetnél egy Nietzsche tanulmányt, akár milyen szemszögből, érdekes lenne, hogy mit gondolsz róla.
Szia Nietzsche! :)
tetszik?
törpemongúz írta:
készíthetnél egy Nietzsche tanulmányt, akár milyen szemszögből, érdekes lenne, hogy mit gondolsz róla.
Összes hozzászólása:72
8
|
2008-02-07 11:43:50
előzmény: 7. számú hozzászólás,betonkrokodil
De "pedig" igazad volt nem is igazán kérdőjeleztem csak annyira adta magát, kihagyhatatlan volt, ezért javaslom, készíthetnél egy Nietzsche tanulmányt, akár milyen szemszögből, érdekes lenne, hogy mit gondolsz róla.
betonkrokodil írta:
De akkor csak igazam volt, hogy átalakult és nem pedig meg halt nem?
betonkrokodil írta:
De akkor csak igazam volt, hogy átalakult és nem pedig meg halt nem?
Összes hozzászólása:139
7
|
2008-02-07 11:37:15
előzmény: 6. számú hozzászólás,törpemongúz
De akkor csak igazam volt, hogy átalakult és nem pedig meg halt nem?
Összes hozzászólása:72
6
|
2008-02-07 11:33:58
előzmény: 5. számú hozzászólás,betonkrokodil
Köszönöm, hozzászólásod, nem akartam durva lenni veled, csak kicsit frappánsan fejeztem ki magam: emelkedetten szólottál felem :)
Tetszik, ha értelmes hozzászólást olvashatok
Tudom mi a memetika:
Ismeretlen buciarcúak, önszaporító egyletet alkottak bennünk, köpnek miránk és mindezt mi kultúrának nevezzük... vagy illetjük.
Ha netán valaki konkrétan tájékozódni szeretne az ügyről:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Memetika
Tetszik, ha értelmes hozzászólást olvashatok
Tudom mi a memetika:
Ismeretlen buciarcúak, önszaporító egyletet alkottak bennünk, köpnek miránk és mindezt mi kultúrának nevezzük... vagy illetjük.
Ha netán valaki konkrétan tájékozódni szeretne az ügyről:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Memetika
Összes hozzászólása:139
5
|
2008-02-07 11:17:33
előzmény: 4. számú hozzászólás,törpemongúz
Jólvan , leírom:
Mit is jelent számunkra Nietzsche jelenléte? kultúrális, szellemi mozgékonyságot a társadalom rögzült moráll zárványaiban. (és bár akkor is sikerre került, azon kívül hogy meghalt, nem kell semmibe venni csak azért, mert ma mindenki mindenhol mém-szaporulatot sejt :) Egyáltalán tudod mi a memetika?
Mit is jelent számunkra Nietzsche jelenléte? kultúrális, szellemi mozgékonyságot a társadalom rögzült moráll zárványaiban. (és bár akkor is sikerre került, azon kívül hogy meghalt, nem kell semmibe venni csak azért, mert ma mindenki mindenhol mém-szaporulatot sejt :) Egyáltalán tudod mi a memetika?
Összes hozzászólása:72
4
|
2008-02-07 10:57:17
előzmény: 3. számú hozzászólás,betonkrokodil
Apád töke! Hát hova alakult?
Összes hozzászólása:139
3
|
2008-02-07 10:52:15
előzmény: 2. számú hozzászólás,törpemongúz
Nietzsche Frigyes nem halt meg, csak átalakult!
Összes hozzászólása:72
2
|
2008-01-27 12:10:55
Vajon mennyire játszhatott közre megőrülésében a írásainak súlya?
Összes hozzászólása:139
1
|
2008-01-27 12:10:54
Ez a téma az alábbi cikkhez kapcsolódó hozzászólásokat tartalmazza:
Nietzsche Frigyes Vilmos meghalt (Tudomány-technika)
Nietzsche Frigyes Vilmos meghalt (Tudomány-technika)
Összes hozzászólása:119
2015|10|22
Sorscédulák a nagy háborúból
(Cseke Gábor olvasónaplója)
Az Ismeretlen Katona halálát ismerős...
Cseke Gábor olvasónaplója
Már nem emlékszem, sírtam-e akkor, de hogy meg voltam rendülve, az egyszer szent....
2013|08|01
A népeket, etnikumokat, fajokat megcélzó anekdotizálás, bár sok esetben érzékenységet sértő, túlzó...
2012|10|07
Horthy és Kádár
Horthy Miklósról 1945 óta, Kádár Jánosról a rendszerváltás után, de főképp az elmúlt néhány évben számos dolgozat született, publicisztikai,...
2011|07|17
Egy cikk margójára, azaz a hazudozás mesterfoka
Született egykoron egy találó vicc a TASSZ, a szovjet távirati iroda jelentéséről: „Tegnapi jelentésünkbe...
2011|06|02
Bűnösök vagyunk mi…
…akár a többi nép. Ez igaz, de nem jogosít fel bennünket, magyarokat az elhallgatásra, a letagadásra, még akkor sem, ha Cseres...