Kedves Olvasók!
10 éve jelent meg először a huszadikszazad.hu! Látogatóink akkor egy új, addig nem látott online formátummal tal&aacu...
6
|
2018-03-26 21:46:50
Érdeklődnék, hogy lesz-e megemlékezés 2018. áprilisában.
Van egy fotóm az egyik áldozatról, a dédanyám volt
Van egy fotóm az egyik áldozatról, a dédanyám volt
Összes hozzászólása:0
5
|
2008-11-01 23:01:43
előzmény: 4. számú hozzászólás,tittián
Az oké, hogy lassabban ment az infó 1918-ban, de úgy gondolom, hogy attól még nem voltak a régiek hülyék. Tass elég közel van a fővároshoz (az akkori ország-viszonylatban meg pláne). Csak képben van egy művelt Pesti ember azzal, hogy mi merre van. Pláne ha újságíró... Valószínűleg a konkurencia előtt akarták leközölni a cikket. Mondjuk volt ideje az írónak, mert ugyanis a baleset 1918 árp. 7-én vasárnap hajnali 3-óra körül történhetett. Szóval a hétfő lapzártáig volt idő bőven. A korabeli konkurens sajtó mind Ráckevét említi. Ez meg azért érdekes, mert Tasshoz képest az a Duna túloldalán van. Demográfiailag fogalmam sincs, hogy 1918-ban hogyan állt a lakosság, de szerintem Ráckeve nagyobb volt, mint a cikkben említett helység. Na erről ennyit. Ezt írták akkor ez van...
Kicsit a balesetről: Vasárnap már körbesürgönyözték az országot, a katasztrófával kapcsolatban. A Bajai Független Ujságot nevezik meg bizonyos források a szerencsétlenség első tudósítójának. 1918. április 9. keddi szám: „Esti hat órakor aztán megjött a bizonyosság, amely azonban irtózatosabb, rettenetesebb volt a bizonytalanságnál is. Megtudtuk a legrémesebb valóságot. A hír, hogy a két hajó zátonyra futott nem volt igaz. A valóság az, hogy megismétlődött a tavalyi irtózatos hajókatasztrófa. Megismétlődött majdnem pontosan az évfordulóra, csak egy-két nappal korábban történik mostani katasztrófa mint tavaly. Ezúttal nem teherhajó ment neki a személyszállítónak, hanem a Budapestről Bajára igyekvő Szófia teljes gőzzel szelte ketté a felfelé úszó Drina nevű gőzöst."
Az tény hogy a baleset a dunai hajózás egyik legsúlyosabb katasztrófája volt. A Duna 64 embernek lett a sírja.
Más: Döntetlenben kiegyezhetünk, hogy Tass Dunamenti és nem Duna parti település.
Gerjen-Kalocsa kompnál azért nevezzük „kalocsai kompnak" mert Kalocsa és a kikötő között már nincs település.
Amit az internetet illeti, tudja a fene lehet, hogy már titokban használták az amcsik. . Bár a Drótpósta az első lépés volt az internet felé...
Kicsit a balesetről: Vasárnap már körbesürgönyözték az országot, a katasztrófával kapcsolatban. A Bajai Független Ujságot nevezik meg bizonyos források a szerencsétlenség első tudósítójának. 1918. április 9. keddi szám: „Esti hat órakor aztán megjött a bizonyosság, amely azonban irtózatosabb, rettenetesebb volt a bizonytalanságnál is. Megtudtuk a legrémesebb valóságot. A hír, hogy a két hajó zátonyra futott nem volt igaz. A valóság az, hogy megismétlődött a tavalyi irtózatos hajókatasztrófa. Megismétlődött majdnem pontosan az évfordulóra, csak egy-két nappal korábban történik mostani katasztrófa mint tavaly. Ezúttal nem teherhajó ment neki a személyszállítónak, hanem a Budapestről Bajára igyekvő Szófia teljes gőzzel szelte ketté a felfelé úszó Drina nevű gőzöst."
Az tény hogy a baleset a dunai hajózás egyik legsúlyosabb katasztrófája volt. A Duna 64 embernek lett a sírja.
Más: Döntetlenben kiegyezhetünk, hogy Tass Dunamenti és nem Duna parti település.
Gerjen-Kalocsa kompnál azért nevezzük „kalocsai kompnak" mert Kalocsa és a kikötő között már nincs település.
Amit az internetet illeti, tudja a fene lehet, hogy már titokban használták az amcsik. . Bár a Drótpósta az első lépés volt az internet felé...
Összes hozzászólása:92
4
|
2008-11-01 21:11:36
előzmény: 3. számú hozzászólás,rakapo
Védelmembe kell vennem a korabeli cikk szerzőjét. Akkortájt biztos nem voltak könnyen hozzáférthetőek a térképek, a pontosságukról nem is beszélve. Az GPS és az internet pedig (ha jól tudom) elég "korlátozott volt" . Csak egyetlen misztikus személy fért hozzá: Senki
A térképet nézve egyébként ez majdnem mindegy, nagyon közel vannak egymáshoz az említett települések. De nem is ez a lényeg!
Kíváncsivá tettél, hogy pontosan hol is van Tass (hogy mekkora a baki), és megnéztem a telepüés honlapját. Tass község történetében saját maguk is dunapartinak (sőt horgászparadicsomnak is) nevezik magukat.
Ez nem meglepő. pl. Kalocsa sem a parton fekszik mégis van Gerjen-Kalocsa komp.
rakapo írta:
Egy picike észrevétel
"...hajószerencsétlenség történt a Dunán Tass község közelében..." írja a cikk.
Tass nem is dunaparti település .
A baleset valahol Rácalmás és Szentgyörgypuszta környékén történt
A térképet nézve egyébként ez majdnem mindegy, nagyon közel vannak egymáshoz az említett települések. De nem is ez a lényeg!
Kíváncsivá tettél, hogy pontosan hol is van Tass (hogy mekkora a baki), és megnéztem a telepüés honlapját. Tass község történetében saját maguk is dunapartinak (sőt horgászparadicsomnak is) nevezik magukat.
Ez nem meglepő. pl. Kalocsa sem a parton fekszik mégis van Gerjen-Kalocsa komp.
rakapo írta:
Egy picike észrevétel
"...hajószerencsétlenség történt a Dunán Tass község közelében..." írja a cikk.
Tass nem is dunaparti település .
A baleset valahol Rácalmás és Szentgyörgypuszta környékén történt
Összes hozzászólása:8
3
|
2008-11-01 18:32:47
Egy picike észrevétel
"...hajószerencsétlenség történt a Dunán Tass község közelében..." írja a cikk.
Tass nem is dunaparti település .
A baleset valahol Rácalmás és Szentgyörgypuszta környékén történt
"...hajószerencsétlenség történt a Dunán Tass község közelében..." írja a cikk.
Tass nem is dunaparti település .
A baleset valahol Rácalmás és Szentgyörgypuszta környékén történt
Összes hozzászólása:92
2
|
2008-11-01 17:10:51
Akkoriban még létezett személyszállítás a Dunán. Drinát Budapest-Baja vonalon érte utol a végzet, amikor Rácalmásnál a Szófia nevű gőzős kettészelte.
Erről a cikkről azért tudok mert magam is bajai vagyok. A gyászos esemény része városunk történetének, ugyanis az áldozatok között több bajai állampolgár is volt. Egy remek cikk jelent meg a katasztrófáról Albert Iván tollából. Ebből idézek most:
"Kronológia
1918. április 6. szombat
Délután kifut a Drina a bajai kikötőből
Paksnál a kormányos zátonyra vitte a hajót
Nekimegy a hajó egy vízimalomnak
1918. április 7. vasárnap
hajnali 3 óra: A Szófia kettészelte a Drinát, amelynek másodosztályú része azonnal elsüllyedt a rácalmási Duna-szakaszon
A kormányos a parthoz kormányozza a hajó megmaradt részét
A hajó vendéglőse revolverrel fenyegeti a menekülő utasokat
A Szófia utasa Weisz Miksa (a bajai hajóállomás főnök) vezényletével elkezdődik a mentés szervezése
1918. április 8. hétfő
reggel 8 órakor Budapestről elindul a mentőhajó (mentőkkel és kötszerekkel)
A DGT bajai állomása értesíti a Bajai Független Ujságot: „...a második osztályon 20 utas eltűnt, 14 megsebesült, akik közül eddig már többen meghaltak."
A DGT kiad egy kommünikét, amely szerint a Drina kormányosa felelős a katasztrófáért
1918. április 9. kedd
Megjelenik a Független Bajai Ujság címlapján „Ismét nagy hajókatasztrófa a Dunán. Két hajó összeütközött" címmel
Az újság cáfolja a DGT bajai hajóállomásának közleményét az áldozatok adatairól. Információjuk szerint 62 az áldozatok száma, amely 80-100 főre is emelkedhet.
Reggel megkísérelték a fedélzetet felbontani, hogy ahajó mélyében rekedt holttestekhez eljussanak
Szterényi József kereskedelmi miniszter szigorú vizsgálatot rendel el és minisztériumi hivatalnok a helyszínre érkezik
Az elsüllyedt Drina roncsait népfelkelők őrzik
A parton egyre több hozzátartozó jelenik meg
1918. április 10. szerda
hajnali fél 5-kor megkezdődik az áldozatok kiemelése
délig 10 holttestet emelnek ki
A DGT vállalja a halottak hazaszállítását és a temetések költségeit
1918. április 13. Szombat
Bajára érkezik a Drina két túlélője Bucher József és Bíró Lajos, mindkettőjük felesége odaveszett
Délután a ráckevei szolgabíróság távirata: engedélyezik öt holttest Bajára szállítását, vasárnap hajnali fél 6-ra várható a megérkezésük
1918. április 14 vasárnap
Hajnali fél 6-kor megérkezik a Gizella gőzhajón az első 5 bajai áldozat holtteste
Versényi Jenő rendőrfogalmazó és Dr. Földes Mihály orvos hatóságilag felveszik a jegyzőkönyvet a halottakról
1918. április 15. hétfő
Megkezdődik a Drina kiemelése a Dunából
Délután Baján eltemetik az első 5 bajai áldozatot
1918. április 16. kedd
Rövid hír jelenik meg a BFU-ban a Duna áradásáról
1918. április 17. szerda
újabb bajaiak holttesteit hozzák ki a hajóból
1918. április 21.
A Drina roncsait felvontatták Budapestre, az óbudai hajógyárba"
Erről a cikkről azért tudok mert magam is bajai vagyok. A gyászos esemény része városunk történetének, ugyanis az áldozatok között több bajai állampolgár is volt. Egy remek cikk jelent meg a katasztrófáról Albert Iván tollából. Ebből idézek most:
"Kronológia
1918. április 6. szombat
Délután kifut a Drina a bajai kikötőből
Paksnál a kormányos zátonyra vitte a hajót
Nekimegy a hajó egy vízimalomnak
1918. április 7. vasárnap
hajnali 3 óra: A Szófia kettészelte a Drinát, amelynek másodosztályú része azonnal elsüllyedt a rácalmási Duna-szakaszon
A kormányos a parthoz kormányozza a hajó megmaradt részét
A hajó vendéglőse revolverrel fenyegeti a menekülő utasokat
A Szófia utasa Weisz Miksa (a bajai hajóállomás főnök) vezényletével elkezdődik a mentés szervezése
1918. április 8. hétfő
reggel 8 órakor Budapestről elindul a mentőhajó (mentőkkel és kötszerekkel)
A DGT bajai állomása értesíti a Bajai Független Ujságot: „...a második osztályon 20 utas eltűnt, 14 megsebesült, akik közül eddig már többen meghaltak."
A DGT kiad egy kommünikét, amely szerint a Drina kormányosa felelős a katasztrófáért
1918. április 9. kedd
Megjelenik a Független Bajai Ujság címlapján „Ismét nagy hajókatasztrófa a Dunán. Két hajó összeütközött" címmel
Az újság cáfolja a DGT bajai hajóállomásának közleményét az áldozatok adatairól. Információjuk szerint 62 az áldozatok száma, amely 80-100 főre is emelkedhet.
Reggel megkísérelték a fedélzetet felbontani, hogy ahajó mélyében rekedt holttestekhez eljussanak
Szterényi József kereskedelmi miniszter szigorú vizsgálatot rendel el és minisztériumi hivatalnok a helyszínre érkezik
Az elsüllyedt Drina roncsait népfelkelők őrzik
A parton egyre több hozzátartozó jelenik meg
1918. április 10. szerda
hajnali fél 5-kor megkezdődik az áldozatok kiemelése
délig 10 holttestet emelnek ki
A DGT vállalja a halottak hazaszállítását és a temetések költségeit
1918. április 13. Szombat
Bajára érkezik a Drina két túlélője Bucher József és Bíró Lajos, mindkettőjük felesége odaveszett
Délután a ráckevei szolgabíróság távirata: engedélyezik öt holttest Bajára szállítását, vasárnap hajnali fél 6-ra várható a megérkezésük
1918. április 14 vasárnap
Hajnali fél 6-kor megérkezik a Gizella gőzhajón az első 5 bajai áldozat holtteste
Versényi Jenő rendőrfogalmazó és Dr. Földes Mihály orvos hatóságilag felveszik a jegyzőkönyvet a halottakról
1918. április 15. hétfő
Megkezdődik a Drina kiemelése a Dunából
Délután Baján eltemetik az első 5 bajai áldozatot
1918. április 16. kedd
Rövid hír jelenik meg a BFU-ban a Duna áradásáról
1918. április 17. szerda
újabb bajaiak holttesteit hozzák ki a hajóból
1918. április 21.
A Drina roncsait felvontatták Budapestre, az óbudai hajógyárba"
Összes hozzászólása:92
1
|
2008-11-01 17:10:49
Ez a téma az alábbi cikkhez kapcsolódó hozzászólásokat tartalmazza:
A „Drina” gőzös katasztrófája a Dunán (Bulvár)
A „Drina” gőzös katasztrófája a Dunán (Bulvár)
Összes hozzászólása:119
2015|10|22
Sorscédulák a nagy háborúból
(Cseke Gábor olvasónaplója)
Az Ismeretlen Katona halálát ismerős...
Cseke Gábor olvasónaplója
Már nem emlékszem, sírtam-e akkor, de hogy meg voltam rendülve, az egyszer szent....
2013|08|01
A népeket, etnikumokat, fajokat megcélzó anekdotizálás, bár sok esetben érzékenységet sértő, túlzó...
2012|10|07
Horthy és Kádár
Horthy Miklósról 1945 óta, Kádár Jánosról a rendszerváltás után, de főképp az elmúlt néhány évben számos dolgozat született, publicisztikai,...
2011|07|17
Egy cikk margójára, azaz a hazudozás mesterfoka
Született egykoron egy találó vicc a TASSZ, a szovjet távirati iroda jelentéséről: „Tegnapi jelentésünkbe...
2011|06|02
Bűnösök vagyunk mi…
…akár a többi nép. Ez igaz, de nem jogosít fel bennünket, magyarokat az elhallgatásra, a letagadásra, még akkor sem, ha Cseres...