Szikratávíró a repülőgépen

A repülőgép immár végleg helyet kapott a közlekedési eszközök között s ha ma még csak a hadsereg van abban a kellemes helyzetben, hogy azt tényleg használatba is vehesse, hovatovább a polgári élet is szolgálatába szegődteti a repülőgépeket. A dinamikai repülés, ahogyan a levegőnél sulyosabb szerkezettel való repülést szakszerűleg nevezik, ma még kizárólag a hadsereg kísérleti eszköze s szolgálatait ma még egyedül a hadsereg élvezi, de ez azután olyan tökéletesedés felé vezeti a gépet, hogy abból a polgári élet fogja legnagyobb hasznot huzni.

A katonai repülőgép - mert e cikk keretében jobbára erről szólunk - természetesen nemcsak arra van berendezve, hogy vele egyik helyről a másikra repüljenek, hanem aképen van fölszerelve, hogy e repülése közben az ellenséget kikémlelhesse s eközben önmaga védve legyen az ellenséges golyóktól, végül, hogy, önmaga is támadólag léphessen föl az ellenségel szemben. A legfontosabb szolgálata tehát ezidőszerint a földerítő és hírvivő, illetve híradó szolgálat. A katonai tudományok ismerői, de - mert ez általános - a nagyközönség is tudja, hogy a modern háboru csaknem kizárólag azon alapszik, hogy az ellenség hadállását teljesen földeríteni igyekeznek.

A repülőgép ismerete előtt a lovas-csapatoknak volt ez a feladata, a melyet ezek igen jól oldottak meg, de mert vízszintes vonalban a szemlátás távolságából jó fegyverek kellő távolságban tudják tartani a földerítés feladatát üző lovasságot, ennél sokkal jobb megoldás a repülőgép. Az ilyen földerítésnél egyik legfontosabb tényező, hogy azt, amit a pilóta lát, minél gyorsabban tudja csapattestével közölni. Még néhány hónappal ezelőtt is csak az eszméje volt meg annak, hogy a repülőgépekről táviratozni lehessen.

A balkánon lezajlott háboru igazolta az ezirányu szerkezetet s ma már a katonai repülőgépeket dróttalan táviratozásra is berendezik. Képünkön egy ilyen dróttalan táviratozásra berendezett repülőgép részt mutatunk be. Az utasra berendezett gép utasa a távírász. A szivó csucsokat tartó oszlopokról lóg le középen egy fejre alkalmazott hallgató kagyló, amely a vezetékben jelentkező hangjelek utján kapja az értesítést, vagy ami még tökéletesebbé teszi a készüléket, a dróttalan telefon készülék szolgálatában áll. Oldalt, az elektromos hullámokat felvevő csucsokat tarló oszlop alján van az elektromos távíró készülék, amelyen a földerítő szolgálatot végző katonai távírász észleleleit azonnal leadja és az utasításokat átveszi.


Az ilyen utasra nézve a repülőgép e rekesze nem egyéb, mint egy tengeren uszó hajó kabinja, vagy egy léghajó fülkéje. Neki semmi gondja a repülőgép vezetésére ő csak a terepet vizsgálja, fényképező gépével felvételeket készít, éjjel a reflektorral megvilágít egyes terepeket, komoly háboru esetén bombákat hajít alá és táviratoz. A modern kulturállamok jövő háboruja ezeken a gépeken fog eldőlni. Az angol és az amerikai repülőgépeken ma már csaknem mindegyiken ott van már a szikratávíró.

Ezek a repülőgépek nem állnak azonban elszigetelten a többi, már jelenleg is hadicélokat szolgáló alkalmatosságoktól. A tengeri államok ma már hadihajóikat ugy építik, hogy azokra a repülőgépek rászállhassanak a nyílt tengeren is. E célra azután a szikratávíró megbecsülhetetlen. Képzeljük el, hogy egy repülőgép a nyílt tengeren repül, jó távol a parttól s irányt téveszt. Benzin vagy olaj híján vagy mások miatt leszállásra kényszerül. Ott a szikratávíró, leadja segélykérő jeleit.