A magyar királyi államvasutak üzletvetősége az elmúlt napokban Budapesttől Pozsonyig és vissza, a 701. és a 801. számú első osztályú mozdonyokkal, 100 kilométer alapsebességgel érdekes próbákat tartott. A magyar kir. államvasutak gépgyára ezen mozdonyokkal a párisi világkiállításon a legnagyobb díjat, a „Grand prix”-t nyerte el.
Az említett próbáknál 100 kilométer alapsebességet, 250 tonna megterheléssel vettek irányadóúl s a mozdony fűtőanyagáúl farkasvölgyi válogatott szenet használtak. A bécsi gyorsvonat, mely a nyugati pályaudvaron délután egy óra 50 perczkor érkezik be, Pozsonyból a tartózkodási időket bele nem számítva, három óra és 10 percz alatt ér el Budapestre, míg ezeké a próba-vonatoké menetrendszerűleg, két óra és 25 perczben állapítatott meg, tehát épen háromnegyed órával kevesebb menetidejük volt.
Ha az út hoszszát tekintjük: 212,5 kilométert és a menetidőt, mely két óra 25 percz, akkor igen egyszerűen kiszámíthatjuk, hogy a vonat átlag csak 87 kilométer útat tett meg óránként. Tekintettel azonban arra, hogy a vonatnak a pálya bizonyos helyein, kisebb sebességgel p. o. állomások áthaladásánál a váltók hegye ellen csak 30 kilométer óránkénti sebességgel szabad haladni, a mozdonyvezetőnek a nyílt pályán 100 kilométernél nagyobb sebességgel is kell haladni.
Így a pálya több helyén 108 kilométer óránkénti sebességgel haladt a próba-vonat. Egyébiránt ezen két mozdonynak műszakrendőri bejárásánál a budapest-váczi vonalon a menetsebességet óránként 120 kilométerre fokozták. Ez Magyarországon eddig a legnagyobb sebesség, a mit mozdonynyal elértek. A 250 tonna terhelés elérése czéljából a mozdony után 10 különféle kocsit akasztottak.
Ezen próba-vonatok szokatlan nagy gyorsasága miatt különös óvóintézkedéseket kellett a vonalon elrendelni. Az osztálymérnökök a próba-vonatok közlekedése előtt behatóan megvizsgálták a pályatestet s a talált hiányokat helyreállíttatták, a pályafelvigyázókat pedig különös figyelemre utasították. Képünk a 701. számú mozdonyt teljes gőzben, nehány perczczel Pozsonyból való elindúlása előtt, mutatja be.
Közli: Ferentzy Gedeon
m. á. v. mérnök.