Bajtay Ernőnek hivják azt a tállyai mechanikust, a ki ebben az eldugott zemplénmegyei faluban olyan találmányokkal szerzett máris elismerést a maga nevének és diadalt a magyar fajnak, hogy érdemes egyet találmányai közül ismertetni.
Nyolcz év előtti találmánya a szárazföldi és vizi automobil nem nagy jelentőségü, ugyszólván kizárólag sportértékü, a milyen találmány ezer számra hever sohasem jövedelmező állapotban a világ feltalálóinál, ellenben a legujabb találmánya, a forgó exploziós motor már olyan alkotás, a melynek gyakorlati értéke ma még beláthatatlan. A találmány minden néven nevezendő ujitása, eltérése az eddigi motoroktól, ha jelentős is, ha szenzációs is, nem oly érdekes, mint a hiradás azon része, hogy 1 kilogramm suly mellett mintegy két lóerő kifejtésére alkalmas a motor.
Sem az a körülmény, hogy benzinmegtakaritás van erőkifejtésében a más motorokkal szemben, sem az, hogy előállítási költsége is hetven százalékkal olcsóbb, mint más motoré, nem olyan fontos, mint az, hogy két lóerő esik egy kilogramm motorsulyra. A repülőgép-technika azóta nyert olyan nagy lendületet, mióta a könnyü, nagylóerőkifejtésü motorokat tudják előállitani, azóta tudnak aránylag rövid nekifutással felrepülni, azóta tudnak sokat, a miről a rengeteg verseny és eredmény tanuskodik.
Ha most a Bajtay-motor gyakorlati értéke tényleg a számitás eredménye, az első, a mit megoldhatnak, a helikopter, az állóhelyből való repülés problémája. De ha tekintetbe vesszük, hogy nemcsak repülőgép-motoroknál van nagy jelentősége a találmánynak, hanem az élet rengeteg sok vonatkozásában látjuk a találmány nagy értékét, akkor tudjuk valódi értékét mérlegelni Bajtay zsenialitásának.