Kétségtelen, hogy néhány év óta Európában is nagy számban készitik az óriási arányu gőzmozdonyokat, miután rájöttek arra, hogy a gőzmozdony nagysága egyenes arányban áll az általa elérni kívánt eredménynyel. Csakis igen nagy arányu gőzmozdonyokkal lehet a közlekedés gyorsaságát fokozni, a nagyarányu gőzmozdonyok óriási sulya csökkenti a kisiklások veszedelmét, a fékezéseknél is nagy szerepet játszik, hogy a gőzmozdony lehetőleg nagy legyen, mert jobban megrögződik a saját sulyánál fogva és ezzel a kocsik mozgásából tovább származó eleven erőt, mint lökő erőt jobban tudja ellensulyozni.
Az igazán nagy gőzmozdonyok hazája azonban mégis csak az Unió, a hol a mozdonyépitő gyárak valósággal versenyre kelnek egymással olyképp, hogy nemcsak tökéletesség, hanem nagyság szempontjából is a gyártott mozdonyokkal egymást tul akarják szárnyalni. Az amerikai mozdonyépitő gyárak versenye természetesen nagy hasznára van az ügynek, mert az ipari gyári verseny terén a nagyközönség hova tovább rájön arra, hogy melyik gyári produktum a legmegfelelőbb, azt fogja tehát a népszerűség szárnyára venni, amelyik legjobban megközeliteni a czélt.
Annak, hogy micsoda mozdonytipus valóban czélszerű, sokféle fő- és mellékkörülménye van, épp ezért mi csak a jelen állapotra és a jelenben ismert nézetekre utalunk, a mikor előre bocsátottuk, hogy a mai modern közlekedés feladatát a szárazföldön csakis igen nagy, mondhatni óriási mozdonyokkal lehet megoldani. Valóban kulturállamok vasuti közlekedését az ugynevezett Mammuth-tipusu óriási mozdonyok bonyolitják le, a melyeknek alakja azonban már régen eltért az eredeti tipustól.
Az ismert magas füstkibocsátó kéményes mozdonyokat jórészt csak harmad, negyedrendű vasutaknál látjuk, még pedig pusztán takarékossági szempontokból, miután addig, a mig hasznavehetetlenekké nem válnak, mégis alkalmazhatók a szomszédos, valamint a lassubb járatu teherforgalom lebonyolitására. Az igazán modern gőzmozdonyok ellenben óriási hosszuságu és méretű kazánjaikkal tünnek fel. A kazán, illetőleg hengerkazán, valamint a kerekek nagysága váltja ki azokat a nagy méreteket, a melyek a gőzmozdonyok óriási megnövekedését eredményezik.
Némi fogalmat alkothatunk magunknak a legmodernebb gőzmozdonyok nagyságáról, ha az itt bemutatott képre tekintünk. Ez a kép a közismert, tehát bárki által elképzelhető arányegységek szemmel tartásával győz meg arról, hogy milyen hatalmas hengerkazánja van a legujabb amerikai gőzmozdonyoknak. A kazán belső üregébe ugyanis egy rendes növésű ember ülve kényelmesen elfér. Már most ez csak a kazán belseje. Ehhez jönnek a felszerelések, az alváz, a hatlamas kerekek, az egyéb garniturák, ugy hogy csakhamar előttünk áll egy hat, néha ennél is magasabb és tizenkét, sőt tizennégy méter hosszu óriási gőzmozdony.