A technika csudái - Repülőgépek

A huszonegyedik századot találóan lehetne a levegő meghódítása századának elnevezni, persze azzal az óvatos körülirással, hogy a levegő birodalma még teljesen szabad és a hatalmaskodásra vágyó ember messze van attól, hogy tetszése, kedve szerint igázza le a földünket körülvevő légtömeget. Felfelé, előre,a magasba (excelsior!) vágyakozunk és törjük a fejünket az alkalmas készüléken.

Ma már különben a léghajó és a repülőgép rendszerének annyiféle alakját ismerjük, hogy valóban nehéz feladat lesz akármelyikről azt állitani, hogy a legsikerültebb vagy azt, hogy a legrosszabb. Csak annyi bizonyos manapság, hogy a gömbléghajók gyártásáról lemondtak és legfeljebb mint kötött hadi kémlő léghajók jöhetnek még figyelembe. Ellenben a hosszukás, szivaralku, részint oldaltömlőkkel, részint az oldalakon és felfelé kinyuló légfogó sima, vagy homoru lapokkal ellátott léghajók nyomulnak ma előtérbe, hogy nemsokára helyet engedjenek a repülőgépeknek, a hol t. i. a léggel, gázzal töltött ballonoknak nincs szerepük és minden irányban a madár repülési technikája képezi a kisérletezés alapját.

Részint a bizonyos szög alatt beállitott és elforditható ferde sik, részint a le- és visszacsapó homoru felületek kombinácziói jönnek számitásba. Ezek az ugynevezett sárkányrendszerű repülőgépek, részben pedig valóban olyan gépek, ahol a madarak repülését igyekszik az ember ellesve utánozni olykép, hogy motorok segélyével a repülőgépet először vagy ferde szög alatt, vagy egyenesen igyekszik a levegőbe emeltetni, ahol aztán a koránycsavar és az oldalcsavarok működtetésével a sik, illetőleg ferde lapok támpontot nyujtanak a gépszámára a levegőben, ekkép tehát a repülőgép előre, hátra, oldalra mozdulhat és hol lejebb száll, hol feljebb emelkedik.

Olvasóinknak bemutatunk a már közölt repülőgépeken kivül ez alkalommal kettőt: nevezetesen Hofmann német kormánytanácsos sárkányrendszerű repülőgép modelljét, a mely a háttérben látható hajtócsavar segélyével inditható el s ugyanakkor egy ideig sik földön kerekeken szalad és csak azután emelkedik a levegőbe, a másik pedig Vuia repülőgépje az elinditás alkalmával.

Ennél a repülés technikája, azt hisszük, bárkinek azonnal szembe ötlik. Mindenesetre nagy hátránya az eddig feltalált repülőgépeknek, hogy csak feltétlenül sik területen indithatók el és csak alkalmas, terjedelmes sik területen történhetik a leszállás is.