Megépítjük a dalmát vasutat

Június 22-én két ülést is tartott az országgyűlés, a melyen a legsürgősebb törvényjavaslatokat elintézte, az ujonczjavaslat kivételével, mely a hétfői ülésre maradt. A délelőtti ülésen a dalmát vasutról, a délutáni ülésen pedig a városok rendezéséről és a megyei tisztviselők fizetéséről szóló törvényjavaslat volt a legfontosabb tárgy. Miután az ellenzék nem vett részt az ülésen: a Ház a napirendre kitűzött összes törvényjavaslatokat megszavazta. 

A dalmát vasut ügyét egy kis feltűnő előadói leleplezés teszi külön is érdekessé. 

Heltai Ferencz előadó ismertette az erről szóló törvényjavaslatot.
Ogulintól a dalmát határig, Kninig 206 kilométer hosszú, másodrendű fővonalat építenek hat és fél év alatt, 97,500.000 korona költséggel.

Beöthy László kereskedelmi miniszter elmondotta, hogy a vasut megépítése nem új keletű terv. Ujabban 1904-ben vált aktuálissá, a mikor a magyar kormány kötelezettséget vállalt az osztrák kormánnyal szemben, hogy a vasutat kiépíti. Tehát eleget kell tenni a vállalt kötelezettségnek. Ezzel a kérdéssel, illetve megállapodással van kapcsolatban a kassa-oderbergi vasutnak Magyarország érdekében való kibővítése, illetve a magyar határig való kettős sinpár kiépítése. Most már ez is hamarosan el fog következni.

A kormány kereste a módot, hogy a vállalt föladatot mikép lehet az állam érdekében legelőnyösebben megoldani. A konzorcziumnak előjoga volt e vasút építésére s így e tekintetben a kormány keze meg volt kötve. De nem fogadhatta el a kormány az előző kormány s a bankcsoport közt kötött megállapodás egyes pontjait, legfőképen azért nem, mert a magyar kormánynak nem lett volna szabad keze a tarifa ügyében.

A kormány első sorban arra igyekezett rábírni a bankcsoportot, hogy előjogáról mondjon le, és hogy az állam építhesse meg ezt a vonalat. A bankcsoport azonban nem mondott le a szerződésben biztosított előnyről, ennél fogva tárgyalni kellett vele a kormánynak, annál is inkább, mert a kincstári jogügyi igazgatóság véleménye szerint az állam ki volt téve annak, hogy egy kétes kimenetelű költséges pert idéz elő.


A tárgyalások folyamán sikerült az építésnek 97,500.000 korona átalányösszegért való átadása a bankcsoport részére. Pályázatot hirdetni az építésre nem lehetett, mert a bankcsoportnak jogilag érvényesíthető igénye volt az építésre. Abban, hogy a bankcsoport az építésre részvénytársaságot alapít 10 millió korona befizetett alaptőkével, és ezen kivül a bankcsoport óvadékképen is letesz öt millió koronát, megvan a garanczia arra nézve, hogy a vasutépítő vállalat bőséges fedezettel rendelkezik az építkezés czéljaira.

Ezek alapján a miniszter elfogadásra ajánlotta a javaslatot. A Ház meg is szavazta a törvényjavaslatot.