A léghajózás a francziák nemzeti ügye; náluk született, ők ápolják s remélik, hogy ők fogják kielégiteni az emberiség ez ősi vágyát: megszerkesztvén a kormányozható léghajót.
A Montgolfiére testvérek, Giffard, Dupuy de Lome, Tissandier, Renard és Krebs, Lebaudy és még Santos Dumont is a léghajózás történetének korszakos emberei. Ezekéhez csatlakozi Julliot mérnök neve, a ki az újabb léghajókat szerkesztette, így a Lebaudy és a franczia hadsereg hajóit.
Mert a franczia hadsereg Renard első sikeres kisérletei óta (1884) folytonosan foglalkozik ezzel akérdéssel s igyekszik hajóit tökéletesiteni. Legújabb hajójuk, melynek képét is bemutatjuk, Julliet tervei szerint készült az eddig elért legjobb eredmény fűződik hozzá.
A „Patrie” feltünően hasonlit valami nagy tengeri halhoz, a mi azt mutatja, hogy a közeg ellenállásának alapos ismeretével készült, s megint látjuk, hogy csak a természet az igazi nagy mester.
A „Patrie”-t petroleum-motor hajtja, eddig már tizenkétszer szállott fel baj nélkül s a legnagyobb sebességet érte el eddig, t.i. 13 métert másodperczenként. Ezzel a sebességgel – a mi jó személyvonatnak és gyenge gyorsvonatnak feel meg – 400 kilométer utat tett meg.
Ha meggondoljuk, hogy Renard hajója, a „La France” éppen félekkora sebességet ért el, meg lehetnek elégedve húsz esztendő haladásával s reményük lehet, hogy a technika további fejlődése e téren is gyakorlatilag értékes sikerhez juttatja az emberiséget.
A „Patrie” eredményein felbuzdulva a franczia kormány Julliot mérnököt egy újabb s nagyobb léghajó épitésével bízta meg, mely a „Republique” büszke nevet fogja viselni.