A kor fejlődése magyarázza, hogy szinte hihetetlen méretekben hódit ma minden, ami uj, s ami a modernség bélyegét magán viseli. Ha példára kell hivetkozni, mellőzzük a fonográf, a modern öltözködés, modern művészet hóditására való haló hivatkozást, ellenben bemutatjuk Marconi dr. talámányát, vasutas köntösben, amint a közlekedés és posta szolgálatába szegődött.
A drótnélküli táviró 1901 óta óriási utat futott meg a fejlődésben. Emlékezünk, hogy az első hiradást, amely Marconi modelljéről szólt, milyen általános kikaczagás követte. A lapok humoristái nem győzték a tréfát, ami a levegőn keresztül való telegrafálás lehetetlenségeit karrikirozta.
A hivatalos tudósok elszörnyedtek s megállapították, hogy Marconi bolond.
Az azóta lefolyt idő pedig az olasz mechanikust igazolta. 1901 óta hatalmas munkát végeztek a drótnélküli táviró minél szélesebb körben való használhatása érdekében. Az uj csoda öt esztendő alatt uralkodóvá lett mindenütt, ahol a távirás, a posta és hirszolgálati jövendő fejlődését munkálják. Minden uj vállalkozás, amely működését nagy területre tervezi, a drótnélküli táviró segitségét igénybe veszi.
A mult hetekben bevonult az uj táviró tipus a vasutakra a szárazföldi közlekedés szolgálatába. Itt is igen szép föladata van.
A vonatok „távirda-kocsiján” fölszerelt Marconi-gép az egyes állomásokkal való érnintkezés föntartására szükséges. A gép segitségével az utban levő vonat néhány percz alatt a pálya minden eseményéről, esetleges szerencsétlenségekről, vagy rendkívüli változásokról értesül. Aszerint alkalmazkodhatik.
A vasuti életben nem ritkaság egy-egy téves váltó állitása, hidrombolás; a tavaszi hóolvadás itt-ott megrongálja a pályát.
A vasutak pedig napról-napra terjeszkednek, szaporodnak, forgalmas vonalak emelkednek egymás mellett, vagy egymást keresztezik s az emberek gyarlósága végtelen, egy ideges pályarendező vagy őr beláthatatlan katasztrófát idézhet elő.
Nagyobb nehézségbe az egyes állomáson vagy vasutak üzenetének felfogása nem ütközik. A gyorsaság a villanyosáram tovább rezgésének a gyorsaságához hasonlítva csekélység. A felfogókészülék, mint említettük is, a kupé tetején van elhelyezve, harmonikusan együtt működik a kocsi belsejében felszerelt fölvevő gépezettel. A dolog oly preczíz és olyan használható, hogy a vonalon föladott táviratokat is pompásan átadja a rendes táviróállomásoknak.