Haditengerészetünk úszó állománya az utóbbi hónapokban három olyépitménynyel gyarapodott, melyek úgy nagyságukat, mint újszerü szerkezetüket tekintve, kiváló helyet foglalnak el.
Az utóbbi évtizedekben haditegerészetünk, melynek hajóállománya még a lissai csata idején teljesen megfelelő volt, igen elmaradt a többi nagyhatalomnak flottái mögött. Ezek rohamosan szaporitották hajóhadukat, úgy, hogy ha tengerészetünk vezetősége nem törekednék arra, hogy – a mennyire azt pénzviszonyaink megengedik – legalább a régi, elavult és rozzant hajókat újakkal cserélje fel, oly mulasztást követne el, mely partjaink hathatós védelmét háború esetén lehetetlenné tenné.
A hadiflotta újjáalakitásánál tekintettel kell lenni azon irányzatra, a melyben a többi tengerészetek haladnak. S ha figyelemmel kisérjük épitkezéseiket, azt látjuk, hogy nem csak szaporitják hajóikat, hanem mind nagyobb és nagyobbakat épitenek.
A nagy hajó előnye szembeszökő: sok és nagy ágyut lehet rajta felállitani,s erős pánczéllal védhető, több kőszenet fogadhat be, a tenger hullámzását jobban állja. Hátránya azonban, hogy igen sokba kerűl. Ennélfogva tengerészetünk vezetősége csak szerény arányokban kövtheti a többit. Mindazonáltal új hajóink nagyobbak, mint voltak a régiek.
Ha nem épitünk is 17,000 – 18,000 tonnás hajókat, mint az angolok, az éjszak-amerikaiak, japánok, de azért van már egy 10,600 tonnás csatahajónk, a *Károly Főherczeg*, melyet kiegészitéskép követni fog két másik.
A *Károly Főherczeg* csatahajót, mely az asperni győző nevét fogja fentartani tengerészetünkben, múlt év október havában, a király nevenapján bocsátották vizre Triesztben. A *Stabilimento tecnico Triestino* san-marcói hajó- és gépgyárában épűlt; a hajótest terveit a haditengerészet jeles legfőbb mérnöke, Popper Siegfried készitette, míg a gépeket Lendecke Gusztáv, a stabilimento gépépitészeti igazgatója tervezte.
Az egész épitőanyag és felszerelés – kevés kivétellel – magyar és osztrák gyárakból kerűlt ki.
Képünk elég hiven ábrázolja a hajó alakját. Hogy azonban nagyságáról, hadierejéről kellő fogalmunk legyen, felsoroljuk a fő adatokat. A hajó hoszsza 119 méter, szélessége 22 méter, merülése 7 ½ méter.
Fegyverzete: négy darab 24 centiméter öblü ágyú a hajó végein párosával tornyokban elhelyezve, 12 darab 19 centiméteres ágyú, a melyek a hajó oldalaiból lőnek ki. Ezekhez járúl még 28 darab kisöblü gyorstüzü ágyú, valamint két 45 centiméteres torpedóvető ágyú.
Védelműl a legújabb Krupp-féle rendszer szerint keményitett nickel-chrom-aczélból készűlt pánczéllapok szolgálnak, a melyek a hajó leginkább védelemre szorult részét, t.i. a vizvonalat, továbbá az oldalfalakat, ágyúállásokat, tornyokat, stb. boritják. A legerősebb pánczél 28 centiméter vastag.