Most, amikor apáink és testvéreink a távoli harctereken vannak, leveleinket, csomagjainkat a tábori posta továbbítja részükre. Sokan azt hiszik, hogy itt is ugyanúgy történik minden, mint az itthoni postánál és csodálkoznak, ha levelük pár napot késik. Pedig, ha tudnák, hogy milyen rendkívül nehéz a levelezést a messzi harctérre eljuttatni, bizonyára nem haragudnának a kis késésért!
Idehaza a levélre ráírják a pontos címet és az egy-kettőre a címzettnél van. A tábori postánál nem írhatunk rendeltetési helyet, csak a csapattest tábori posta számát, mert ez a titoktartás miatt kell. Ne tudhassa az ellenség, hogy hol, milyen csapatunk vant itthon a „címzett” lakóhelyén van, a tábori postaszolgálatnak pedig a folyton vándorló címzett után kell mennie, mert a háborúban a csapat gyakran változtatja a helyét. Ma még itt van, holnap már akár száz kilométerrel is távolabb!
Idehaza vasút, gépkocsi viszi a postát, a tábori postaszolgálatnak rendkívül nagy nehézségeket okoz a szállítási kérdés. A rossz, agyonbombázott utak, as eső, a sár, a hó a hideg, mind-mind akadályozza a levél útját. Elsősorban arra kell a gépkocsi meg a szekér, hogy a nélkülözhetetlenül fontos lőszer, élelem és benzin hiánytalanul kijusson a csapatokhoz, csak ezután kerülhet sor a postaküldeményekre! Bizony egy-egy táboriposta-lap 1000-1500 kilométert is utazik, amíg a feladóhoz ér.
Ebből néha 800-1000 kilométert gépkocsin kell megtennie. Elképzelhetjük, mit jelent ez a nagy hidegben és az oroszországi lehetetlen utakon!... A magyar tábori postaszolgálat leleményesen igyekszik a nehézségeket áthidalni. Még repülő is szállít derék honvédeinknek postát, de hát nem minden hely alkalmas a leszállásra! A terep sokszor lehetetlenné leszi ezt. Sokszor a vasúti végállomásokon úgy feltorlódik a rossz szállítási viszonyok miatt a posta, hogy napokig is eltart, amíg az új járat elindulhat.
Azért aztán időnként be kell az itthoni csomagfeladást szüntetni, mert nagy a torlódás! A táboriposta teljesen megbízható, akárcsak a világhírű magyar posta. Vasút, gépkocsi, repülőgép szállítja a postát és a derék tábori postások igyekeznek a küldeményt a legrövidebb idő alatt a címzetthez juttatni. Éjt nappá téve dolgoznak fáradhatatlanul, a késés nem az ő hibájuk, hanem a rossz szállítást viszonyok miatt van! Ezért türelemmel kell lennünk, mert hiszen éppen a tábori postának a legnagyobb az öröme, ha hívhatja a hős honvédeket: „Itt a tábori posta!”
A vasút
A vasút a háborúban is fontos szerephez jut. A végtelen síneken érkeznek as utánpótlást szolgáló csapatok, lőszer, az élelem, az üzemanyag. Nagy tömegek gyors, megbízható és olcsó szállítása ma csak vasúttal lehetséges, mert egyetlen államnak sincsen olyan gépkocsitömege, amely erre beállítható lenne. A vasút sokkal függeltenebb az időjárástól, mint a gépkocsi, az időjárás viszontagságai csak rövid ideig béníthatják meg a közlekedést a síneken, míg a felázott, behavazott utak jóideig leállíthatnak minden közlekedést. Körülbelül kétmillió négyzetkilométernyi területet kell ma Európában vasúti berendezéssel üzemben tartani.
Ennek biztosítására vasúti korlátozások léptek életbe mind a személy, mind a teherforgalomban. A tehervonatokat a megengedhető határig túlterhelték. Ma már a 10 tonnás kocsik 15 tonnát is szállítanak. Ez természetesen fokozottabb vasútpályakarbantartást is igényel. A Szovjet vasútjainak nyomtáva szélesebb, mint az Európában használatos, ennek átépítése is nagy munkát vett igénybe. Az egyéb hadianyagok gyártása mellett erős ütemben folyik vasúti gördülő anyag utángyártása, mind a rendes, mind a különleges fajtákban.
Az utánpótlás
A hadijelentések beszámolnak a kemény csaták hőseiről, a harcosokról. Mögöttük ott áll - sokszor láthatatlanul és névtelenül - az anyagi szolgálat, amely biztosítja számukra a lőszert, az élelmet és a motorok részére a üzemanyagot! Fontos tényező a harcban ez az anyagi szolgálat, hiányos, vagy helytelen működése megbéníthatja a hadműveleteket, biztos megalapozása pedig alapja a sikernek! Sok-sok fáradságos munka húzódik meg amögött az egyszerű, szinte természetes tény mögött, hogy minden megvan. A mai harc anyagi szolgálata nem kényelmes „életbiztosítás”, hanem kemény szolgálat. Pusztító légitámadások, páncélos rajtaütések és orvlövészek támadásainak éppúgy ki vannak téve a fáradhatatlan szorgalmú anyagi szolgálat katonái, mint a harcoló csapat.
Forró napsütés, vagy tomboló hóvihar számukra mindegy, az utánpótlásnak működnie kell! A technika minden eszközét beállítják a súrlódásmentes és gyors utánpótlás biztosításának szolgálatába. Málhásállat, szekér, gépkocsi, vasút, de a repülőgép is felhasználható, hogy a harc megvívásához szükséges anyag idejében rendeltetési helyére jusson. Rengeteg fáradságos munka, lemondás és sokszor kemény harc kell ahhoz, hogy mindenki, minden nap megkapja a lőszert, élelmet és az üzemanyagot...
T.