Próbamenetet tartottak múlt vasárnap a Budapest és Gödöllő közötti vasúti vonalon mótoros kocsikkal, Láng lajos kereskedelemügyi miniszter jelenlétében.
A mótoros kocsi oly vasúti jármű, a mely a mellett, hogy utasokat, vagy terhet szállithat, a továbbításához szükséges erőt magában viseli. Ezen hajtóerő lehet akár akkumulátorokban felhalmozott villamosság, akár a kocsiban elhelyezett valamely gőzfejlesztőben előállitott vízgőz, vagy pedig a benzin és szeszesgázok robbanásaiból nyert mozgató erő.
A kocsik feladata pedig első sorban az lesz, hogy kis egységekben sűrűn közlekedve, olcsó és gyors forgalmat léptessen életbe a mai aránylag késedelmes viczinális közlekedés helyébe.
Az ily kocsik szerkezetének helyes megoldására irányúló mozgalom kiterjed egész Európára s úgyszólva minden héten valami új kocsi szerkezetről tesznek a szaklapoban említést. Építben 2, 3, és 4 tengelyű kocsikat, különféle rendszerre, de egyelőre még a vízgőz viszi mint hajtóerő a vezérszerepet.
Az így keletkező világversenyben bátran elmondhatjuk, hogy a magyar automobil-kocsi nem áll utolsó helyen.
A mótoros kocsik meghonosítása körűl hazánkban úttörő volt a kis *Alföldi első gazdasági vasút*, a mely egy rövid év alatt már igen szép eredményre jutott első próbakocsijával.
A kedvező tapasztalatok által felbátoritva, két kocsit rendelt még a brassó-hosszúfalusi vasút is, a mely azokat pünkösdkor bocsátotta forgalomba; továbbá kocsit rendeltek: a Kassa-oderbergi és a Déli-vasút is.
De – amint erről már részletesebben megemlékeztünk – mindezekez megelőzte az arad-csanádi vasutak érdemes igazgatója, a kinek felkérésére Láng Lajos kereskedelmi miniszter már ez év márczius havában ellátogatott Aradra, hogy egy gőz- és egy benzin-mótoros kocsit e vasút arad-mezőhegyesi vonalán forgalomba helyezzen.
Az tt ez alkalommal látottak a minisztert, a ki rögtön felismerte az új jármű nagy jelentőségét, arra indították, hogy az államvautak igazgatóságát is ily kocsik próbakénti beszerzésére utasítsa.
Ezek közül két kocsi folyó hó 10.ikén készűlt el a helybeli Ganz-gyárban éa a miniszter újból tanujelét adta meleg édeklődésének. Wickenburg gróf államtitkárralegyütt személyesen vett részt a gödöllői vonalon tartott első próbaúton.
A buadpesti keleti pályaudvarról délután három órakor indúlt útnak e kocsi s egyre fokozódó sebességgel haladt Gödöllő felé s ebben az irányban 46 kilométer sebsséggel próbálták ki, vissszafelé azonban csaknem gyorsvonati 58 kilométeres sebességgel haladt.
Útközben érdekes részletezéssel ismetették a szakférfiak a tökéletesedést, a melyet az új rendszer az eddigi és most is működő motorokhoz képest mutat s a mely törkéletesíés fontos szerepet juttat jövendő közlekedésünkben ennek a rendszernek.