Kezdetben volt az álom és az ígéret. Kodály Zoltán huszonkétéves zeneakadémiai növendék, alighogy felkerült Nagyszombatból Budapestre, egy napon arra ébred, hogy szűk neki az ezerkilencszázas Magyarország. Szűk a budapesti Zeneakadémia, ahol nem illik magyar zenéről beszélni és szűkek a vidéki nagyvendéglők, ahol minden belevész a cigányzene ópiumfelhőjébe. Kevés a Dankó- és Dóczy-nóták magyarsága, de kevés Mihalovich Ödön és Koessler János európaiasága is.
Idősebb jóakarói felvilágosítják, hogy Magyarországon nem lehetséges más, mint Wagner-imádat vagy csárdás-kultusz; vagy műveltség, vagy magyarság, harmadik megoldás nincs. Az egyenlet ugyanis halálosan pontos: nyugati műveltség annyi mint Bayreuth, magyarság annyi mint Dankó Pista. Mire Kodály azt feleli: így nem kell egyik sem. De talán van valahol egy igazibb magyarság s egy igazibb Európa, és talán születhetnék belőlük egy igazibb harmadik is: magyar műveltség, sőt művészet, amelyre szüksége lehet a világnak.
S ki oldhatná meg a problémát jobban, mint akinek e megcsömörlött század szárnyakat adott a torlaszok átrepülésére: a legirreálisabb, tehát legszabadabb művész, a muzsikus? A jóakarók fejüket rázzák és Kodály Zoltán útnak indul. Valahol ugyanígy indulnak mások is ezidőtájt, de mind külön körökben járnak s mind ámultan érzik, milyen egyedül lehet az ember ezerkilencszázötben Magyarországon.
Az is különös, hogy egy fiatalember hangja ennyire kiforrott és ennyire elszánt, szinte komor. Akinek a színpadon jelenése következik, nyílván korábban tud róla és készül rá, mielőtt az ügyelő szólítaná: a világ csak lassan fog hozzákomolyodni ehhez a hanghoz, főleg 1914 óta. Addig meg kell keresni a sejtelemhez a valóságot. Az első út magyar falvakba visz, előbb a Felvidékre, azután Erdélybe, később a Dunántúlra; ott kiderül, hogy valóban él még valahol egy lassú szívverésű, titkos emlékezet, régebbi a csárdásnál és cigányzenénél. A második út Párisba, Berlinbe, Rómába vezet; ott kiderül, hogy valóban van valahol egy nyugatibb nyugat Bayreuthnál.
Tengeri szél fúj a kelta partokon. Debussy most írja az Ibériát és déli szigeteken még görögütemü táncokat járnak, akár Nausikaa és Sappho korában. Az álom most egyszerre kinyílik, mint valami roppant virágkehely és elfoglalja a teljes láthatárt. Ettől kezdve Kodály Zoltán csak a lényegessel hajlandó szövetséget kötni. Feldolgozásai Bachnak, Debussynek, Vivaldinak és a gregorián korálisnak hódolnak, - kívülök, mint szövetséges, mint művészi anyag, már csak Szkárosi Horvát András vagy Bornemisza Péter foglalkoztatja, meg a régi népi dallamok.
Csupa „mélykultúra” és „magaskultúra”, sűrített tartalom, óbor és kenyér. Nem kertel s nem egyezkedik, megy az Igéret hívása után; keveset lép és lassan, de mérföldeket. A forradalmár, csak felét látja a világnak; ő az egészet akarja látni. Már fenn is áll a magaslaton, már fel is méri nyelve, művészete és hazája helyzetét, a külsőt és a belsőt. Egyik kezünket az ázsiai rokonok fogják, másikat a nyugati klasszikusok. „Össze tudjuk-e fogni e távoli világokat? Tudunk-e Európa és Ázsia kultúrája közt híd lenni, s talán mindkettővel összefüggő szárazföld? Feladatnak elég volna újabb ezer évre.”
És a belső helyzet: „Ha nemzeti klasszicizmus annyi, mint egy nemzet lelkét tökéletesen formában kifejezni: akkor eddig klasszikus magyar zenét másban, mint a néphagyomány néhány ezer dallamában nem találunk. Ez egyelőre a legtökéletesebb zenei kifejezésre a nemzeti léleknek. Zenei köztudatunk-akkor lesz, amikor a nyolcadik millió is magáévá teszi hétmillió magyar zenei érzését, amire ma még idegenkedve néz. S eljön az idő, mikor a művelt réteg a néptől átvett hagyományt új, művészi formába öntve újra átadhatja a nemzeti közösségnek, a nemzetté vált népnek”.
De hát ez még mindig csak álom, ígéret és megszállottság. Igaz, hogy épp azért tesz képessé olyan erőfeszítésre, amilyenre egész nemzedékek is ritkán vállalkoznak s amelyre a józan ébrenlét sohasem vállalkoznék. El kell felejteni, hogy űr van alattunk, hogy a semmiből kell mindent létrehozni. Előbb magyar énekbeszédet, a dal, az eposz és a biblia magyar hangját; - az Énekszó, a dalsorozatok, a Psalmus Hungaricus ennek a hívásnak engedelmeskednek, Balassi, Berzsenyi, Kölcsey és Csokonai, más-más hanghordozással, immár a versükkel egyenrangú zenében is megszólalnak, mint Megkésett melódiák. (S ez egyúttal az örökség átvétele; mert Kodály sokkal inkább a magyar líra nagyjainak örököse, mint Liszté vagy Erkelé.)
Azután: klasszikus magyar zeneformát, a karének újjászületését; - a gyermekkarok és motetták, a Te Deum s a Jézus és a kufárok ezt a parancsot teljesítik. Velük kezdődik egyben a magyar nevelés megújhodása zenében; ma nemcsak minden muzsikus, hanem minden nevelő is Kodály tanítványa Magyarországon.
Művészete immár kezet fog a nyugati nagyokéval, az énekes és dallamos szépség régi mestereivel, akiknek varázsló hatalmát és építő erejét átplántálta Magyarországra. De ez a borongó dallamosság, ezek a természetből szűrt, mégis oly irreális szivárványszínek és mesehangok, ez a nehéz kődből előbontakozó hősies szárnyalás, mely a magasban is sors és vegetáció súlyos törvényét idézi: mind ez a nyugati zene számára nem kevésbbé új tünemény, hiszen Európa nem ismerheti Vörösmartyból és Jókaiból, legfeljebb tán az Ezeregyéjszakából.
Így bomlik ki a magyar zenei klasszicizmus, ama megjósolt „harmadik tünemény”, a kelet-nyugati művészet csodája, mely-itt is, ott is világit újszerű tüzével. S a követelés még egyre nő: magyar hangszeres nyelvet! – a kamaraművek, a Nyári este, a Marosszéki és Galantai Táncok, a Felszállott a páva a magyar művészi zene elmaradt nagy évszázadainak dallamát zendítik meg, szóra keltve az alvó kárpáti tájakat Európa új zenekarában.
És tovább, még tovább: magyar énekes színpadot! - a Háry-János és a Székely fonó is zenedráma küszöbéig hevítik a népballada égő ritmusát s benne az állandó visszatérő kérdést: valóság és álom viaskodását az emberi élet birtokáért. Végül, mind-ennek keretéül és koronájául: magyar zenei szellemet, vagy inkább öntudatra ébredt magyar humanitást, mely folytatója tud lenni az emberiség minden nagy gondolatának... Úgy rémlik, mind közül ez a legmerészebb magasság és legtávolabbi ígéret.
Ma, a hatvanéves Kodály Zoltánt ünneplő Magyarországon, mintha ez az igézet is útban volna a megvalósulás felé. De ne feledjük, hogy a költők, s épp a legnagyobbak, ünneplő hazájuk újjongása közepette is magányos emberek. Igazi otthonuk nem a Birodalom, hanem az álom a birodalomról. Ez a legtöbb, amit az emberiségnek adnak, - ennél többen nekik sem adhat senkisem.
SZABOLCSI BENCE