A cementáru-termelés szorosan összefügg a szállítás problémájával.
Minthogy a MÁV szállítási nehézségei most már enyhülnek, magának a cementárunak a termelésében sem lehetnek zavarok. A kormányzat is mindent elkövet a termelés zavartalanságának biztosítására, annál is inkább, mert a cementáruban mutatkozó szükséglet a tavalyival szemben mintegy 30-40 százalékkal emelkedett. Munkatársunk felkereste dr. Hudovernig Lászlót, a Magyar Cementárugyártók és Műkőiparosok Országos Egyesületének elnökét, hogy a cementáru-iparban mutatkozó fokozott keresletről és a további termelési programról tájékoztatást kapjon.
– A cementáru-iparnak ezt a konjunktúráját különösen az Országos Nép- és Családvédelmi Alap fokozott építkezéseinek, a nagymérvű belvízszabályozásoknak és – természetesen nem utolsó sorban – a katonai szükségleteknek kell tulajdonítanunk – mondotta dr. Hudovernig László.
– A legfontosabb kérdés ezen a téren a vidéki üzemek termelésének fokozása. A vidéki üzemek legnagyobb részénél ugyanis a termelés a teljes kapacitás kihasználásáig még 40-50%-kal fokozható. Itt is előtérben van a szállítási nehézségeknek a kérdése. A már megkezdett építkezések tető alá hozásához és a vadvizek szabályozásához – ezek természetesen a polgári szükségletek közül a legfontosabbak – főleg nagymennyiségű betoncsőre és cementcserépre lenne még szükség, a további kereslet pedig a mozaiklapok és a műkőnek irányában mutatkozik.
– Cementáruval az egész országban Budapest van a legjobban ellátva, szükségletei a háború ellenére fedezettnek tekinthetők. A termelés legfőbb célja tehát most már a vidéknek is bővebb ellátása; ebből a szempontból különösen a Duna-Tisza köze és a Tiszántúl okoz gondot.