Rácz Aladár huszonöt évig élt Párizsban. Alacsony, barna ember és Stravinszky, Saint Sacu, Weingartner szerint a világ egyik legnagyobb művésze. A kis lakásban, fönn a József uccai ház negyedik emeletén, hangszer-hangszer hátán van, három cimbalom, zongorák. A falakon pedig plakátok, fényképek, levelek, egy hosszú élet művészi sikereinek emlékei.
Hosszú volt az út a jászberényi kis cigányháztól a nagy párizsi, genfi, baseli hangversenytermekig! Tizenhárom éves volt Rácz Aladár, amikor felkerült Pestre, bandába cimbalmozni. És hosszú évekig ült füstös kávéházakban, amíg szárnyára kapta a világhír. Mert Rácz Aladár külföldön ma már olyan elismert zenei nagyság, mint akár Hubermann vagy Pablo Casals…
- Ezelőtt huszonnyolc évvel mentem ki Párizsba – meséli és ideges, hosszú ujjai úgy mozognak, mintha a cimbalomütőkkel játszana. – Egy szalónzenekarban cimbalmoztam. Azután Svájcba kerültem és Genfben megismerkedtem Igor Stravinszkyvel. Megtetszett neki a játékom… - mondta szerény mosollyal.
Ezután már úgy pereg az élete, mint valami trükkfilm. A nagy orosz zeneszerző beleszeret a cimbalomba. Magyarországról hozat egyet és Ráczot kéri meg, hogy tanítsa. A magyar cimbalomnak egyre nagyobb híre kerekedik.
Svájc zenei életének vezetői hangversenyekre kérik fel és hamarosan megteremtik annak a lehetőségét, hogy csak a művészetének élhessen. Itthagyja a zenekart, koncerteket ad, azután Párizsba utazik és huszonöt éven keresztül ott él. Bejárja a félvilágot és sikert sikerre halmoz.
A cimbalom Paganinijének, Lisztjének nevezik. Stravinszky darabokat ír és ajánl neki.
Ezek a kritikák – mutat egy vaskos könyvre, amely zsúfolva van lapkivágásokkal, szinte valószínűtlenül hódoló hangú kritikákkal. Igen, ez a könyv ékes bizonyítéka egy nagy művész sikeres életének – de ez az egyetlen bizonyítéka. Mert anyagiakban bizony nem jelentkezett az eredmény…
Ezelőtt három évvel jött haza Rácz Aladár Magyarországra. A honvágy hozta, az tartotta itthon. De a cimbalom, amivel annyi sikert szerzett magyarságának s a magyar zenének, itthon nem igen tudja eltartani, - úgy hogy bizony nagyon jól jön számára a zeneakadémia tanárára való kinevezés.
Mert Rácz Aladár nem tud megalkudni művészi kérdésekben. Nemrég a Columbia Társaság amerikai turnéra akarta vinni. Az előfeltétel az volt, hogy hangversenyt kell adnia Pesten, cigányos és népies darabokból. Rácz megkötette magát: egész életében azért harcolt, hogy a cimbalom mindenre alkalmas hangszer: a legklasszikusabb zenedarabok méltó tolmácsolója. Nem engedi lefokozni a hangszerét! És az amerikai turné vízbeesett…