A Horthy Miklós Nemzeti Repülő Alap lelkes vezetői inditották el a nagyszabásu mozgalmat, amelynek révén a repülőgépgyártás meginditásával a magyar ipar már ebben az évben több millió pengős megrendeléshez jut, másrészt pedig a repülés ujjáteremtésével kapcsolatosan az idegenforgalmunk fellenditésének is uj lehetőségei nyilnak, mert a külföldi sportrepülők nagyobb tömegeinek bekapcsolódására máris megtették a kezdeményező lépéseket. Harmadsorban pedig, amit ehelyen legelőször kellett volna emliteni, – a magyar repülés ujjáteremtésével a régen óhajtott nagy nemzeti céljaink jutnak közelebb a megvalósuláshoz.
A nagy nemzeti repülőmozgalom eddigi eredményeiről és a jelenlegi állásáról, valamint a közeli terveiről Ember Sándor dr. a következő részletes nyilatkozatot tette:
– Értesülésem szerint a legutóbbi nyolcnapos minisztertanács részletesen foglalkozott a Horthy Miklós Nemzeti Repülő Alap felhasználásának kérdésével is és olyan elhatározáshoz jutott, hogy az alap segitségével azonnal, még az ősz folyamán megindulhat a kiképző munka. Természetesen az egész programot csak fokozatosan lehet megvalósitani. Szükdég van gépekre, oktatókra, megfelelő egyesületi szervezetekre, repülőtérre és egyéb kellékekre.
– Huszesztendős elmaradottságunkat kell most rövid idő alatt behozni. Minden repülőre, a repülés minden gyakorlati szakemberére szükségünk van e nagy munkánál. A Repülő Alapba nagyon szépen folynak be az önkéntes felajánlások és ugy tudom, hogy ezek már jóval tulhaladták az egymillió pengőt. Természetesen lesznek egyéb fix bevételi forrásai az alapnak, mert hiszen évenként körülbelül 5 millió pengőre van szükség az ifjuság kiképzésére és gyakorlatban tartására. A repülésről szóló törvényjavaslat előreláthatólag még az ősz folyamán a parlament elé kerül és az uj törvény részletesen szabályozni fogja a repülőalapra befolyó összegek mikénti felhasználását és az ezzel kapcsolatos összes kérdéseket. A repülőgépgyártás meginditásának most már nincsenek akadályai.
– Minden amellett szól, hogy több haza gyár foglalkozik majd a repülőgépgyártással. A motornélküli repülőgépek gyártására a müegyetemi sportrepülőegyesületben kiképzett kiváló fiatal repülők és konstruktőrök alapitottak egy üzemet Esztergomban, azon kiválóan képzett mesterek és munkások kitünő szakmunkájának felhasználásával, akiket az esztergomi Movero lelkes amatőr gárdája néhány év alatt képzett ki a vitorlázó repülőgépek épitésében. Valószinüleg Budapesten is fog alakulni ugyancsak fiatal repülőkonstruktőrök gárdájából egy másik vállalat, amely főleg repülőgépjavitásokra rendezkedik be, mert hiszen a repülésnél gyakoriak a géptörések anélkül, hogy a repülőnek bármi baja történnék. A motoros iskolarepülésekre a Légügyi Hivatal most irt ki pályázatot. Ahogy Horthy István elnöktársam már ismertette, a Weiss Manfréd-gyáron kivül a MÁVAG és még egy vidéki gyár rendezkedik be motoros repülőgépeknek szériában való gyártására.
– Jelentős ujitások történnek a repülőterek szaporitásával is. Számos vidéki város ajánlott már fel repülőteret, amely természetesen ugy a sportnak, mint pedig az idegenforgalomnak nagy hasznára lesz. Amelyik város igényt tart arra, hogy repülőegyesülete legyen, annak gondoskodnia kell természetesen repülőtérről is. Remélhető, hogy a magyar városok nemes versengése ezen a téren is mihamarabb nagy eredményeket tud felmutatni. A Magyar Aero Szövetségnek ugy az egyesületek megszervezésében, mint gyakorlati vezetésében nagy szerepe lesz, természetesen a Légügyi Hivatallal teljes egyetértésben és annak a szakkérdésekben való legfőbb irányitása mellett.
– Amióta a Repülő Alap létesitését a kormány elhatározta és publikálta, az ország minden részéből nagy lelkesedéssel indult meg a jelentkezés egyrészt a fiatalság részéről, akik repülni akarnak, másrészt pedig a helyi hatóságok, a vidék társadalma részéről, akik mind a legnagyobb lelkesedéssel ajánlanak fel minden tőlük telhető áldozatot, hogy minden valamire való városban jusson repülőkiképzőkeret. Miután ifjuságunk a repülésre kiválóan alkalmas, azt hiszem, hogy tervszerü és helyes munkával néhány év mulva behozzuk a Trianon-okozta hátrányt, de repülőink teljesitmény dolgában ott lesznek Európa legelső nemzeti között.
– Rendkivül örvendetes és biztató jelenség az a nagy és lelkes érdeklődés, amely a vidéki városok részéről a repülőmozgalom iránt mutatkozik. Szentes, Gyula, Pécs, Szeged, Sopron a legelsők között jelentették be csatlakozásukat a magyar repülés ujjáteremtésének nagy munkájához. Most már, ezek után kétséget nem szenved, hogy az összes városok és közületek hathatós támogatására számithatunk a repülőterek országos kiépitése körül. Természetesen arra törekszünk, hogy a repülőalap a lehetőség határain belül anyagi támogatást is nyujtson a repülőterek országos kiépitése körül, annál isinkább, mert a repülőterek létesitése egyrészt jelentős munkaalkalmakat nyújt az ország egész területén a dolgozni akarók számára, másrészről pedig azért rendkivül fontos a vidéki repülőterek megépitése, mert – amint fentebb már emlitettem , – az idegenforgalom, a külföldi nagy városok fejlett repülőturisztikája szivesen látogat el hozzánk és kapcsolódik bele a mi mozgalmunkba.