A Margitsziget mellett elnyúló pesti Dunaágban zajlott le vasárnap délután az első lengyel-magyar nemzetek közötti válogatott evezősverseny. A viadal, amelyen az összes olimpiai számok szerepeltek, a népi együttérzésnek és a kulturális kapcsolatok ápolásának gyönyörű ünnepe volt.
A lengyel és magyar himnusz elhangzása után a kormányos négyessel kezdődött a küzdelem. A magyar a színeket a Pannonia EC bajnok-négyese (Lucsay-Szabados-Kapossy-Alapy-Keresztesy korm.) képviselte.
A zöldinges magyar négyes az első 500 méteren fél hajóhosszal vezetett. 1000 méternél egy hosszra. 1500-nál két hosszra nőtt az előny mikor a lelkesen éljenző közönség előtt célba evezett a magyar csapat, már négy hossz volt a különbség. Az első számot tehát fölényesen megnyertük. idő: 7 p 11 mp.
A kormányos nélküli kétevezősverseny startja kitűnően sikerült. 400-ig egy vonalban haladt a két csónak, innen a pirosinges vendégkettős hatalmas iramot diktálva felnyomult és fél hossz, majd 1000 méternél egy hossz előnnyel a magyar páros előtt tört a cél felé.
1500-nál az egyik lengyel rákot fogott, úgyhogy a vendégek kénytelenek voltak feladni a már-már nyerésre álló versenyt. A magyar hajó 7 p 9 mp alatt így elsőnek ért a célba. Ebben a számban a magyar színeket ismét Pannónia képviselte a Győrffy-Gyurkóczy - párossal.
Az egyesben Máthé (BSzKRt) kísérelte meg a lehetetlent a kétszeres Európa-bajnok Vereyt megverni. Természetesen sikertelenül. Verey 500-nál két, 1000-nél három, 1500-nál négy hosszal a magyar szkiffista előtt szelte a vizet, s amikor a célba érkezést jelző ágyúlövés eldördült, hat hosszal feküdt mögötte Máthé. Ideje is kitűnő: 6 p 57 mp. Idő: 7 p 11 mp.
A kormányos nélküli négyesben a Pannonia EC (Szabó-Hollóssy-Szendey-Ballya dr.) állott rajthoz a lengyel legénység ellen. Az első startot 500 méter után visszarendelte a versenybíró, mivel a lengyelek hajókormánya darabokra tört.
Negyedórás késéssel újra nekiindult a két hajó, 500-nál három-, 1000-nél négy, 1500-nál öt hosszal volt elől a zöldinges magyar legénység. 6 p 21 mp-es kitűnő idővel, nyolc hajóhossz előnnyel győztünk ebben a számban is.
A kormányos nélküli kétevezős verseny előtt 40 perces „programon kívüli” szünet következett. Rendezés! Közben a gramofon szűnni nem akaró hangzuhanya csillapította a kedélyeket. Miután a „Kék Duna” keringőt vagy nyolcszor füleinkbe erőszakolták, nagy nehezen megszületett a start.
A legszebb versenyek egyike volt. 500-ig együtt haladt a két csónak, de 1000 méternél már 1 1/2 hossz előnyhöz jutott a Nemzeti HE Szandtner-kettőse, amely a magyar színeket képviselte. A lengyel duó (Verey, az Európa-bajnok és Balicki) hiába erősített nem bírta behozni a másfél hosszos hátrányt. 6 p 30 mp-es idővel mi győztünk.
A kormányos kettőst elkeseredett küzdelem után a magyar színeket képviselő Hungária (Zrínyi-Vaday-ifj. Virágh) együttes nyerte 7 p 18 mp alatt. 1500-nál a lengyel párosnak másfél hossz előnye volt, de a hungaristák nem csüggedtek és növelve a csapásszámot, egy hajóval győztek.
A verseny utolsó számaként a nyolcas került sorra. A magyar színeket a Hungária bajnokcsapata (Mikó-Göck-Peter-Éden-Paksi-Inotay-Győri-Csike-Molnár korm.) képviselte.
A lengyel nyolcas váratlanul erősnek bizonyult, a magyar legénység csak 700 méter után tudott elérni 3/4 méternyi előnyt, ami 1500-nál fél méterre apadt. A végküzdelemben a Hungária erősített és maximális karcsapásszámmal evezve 5 méterrel győzött.
A nemzetek díját, amelyet Moscicki, dr., a lengyel államfő alapított, az első kiíráskor tehát 9:1 arányban Magyarország nyerte.
A közbeiktatott számok közül a nap legizgalmasabb küzdelmét a junior nyolcas hozta, ahol az egyenlő erőt képviselő Újpesti EE és a MEC csatázott meg a bajnoki távon. Starttól célig fej-fej mellett folyt le a verseny s a végén egy méterrel az újpestiek győztek.
A többi számokban a következő eredmények születtek:
Junior egyes: 1. BEC 7.11 p.
Junior kormányos négyes: 1. Újpesti EE 6.31 p.
Vándorevezősök kormányos kettőse: 1. Csorvássy-testvérpár.
Junior kettős párevezős: 1. BEE 6.57 p.
Kajakverseny: Cseh Gábor KKK.