Annyian repülték már át a különböző óceánokat, hogy a közönség lassan megszokja a folyton ismétlődő szenzációkat és alig figyel fel egy-egy újabb bravurra. Inkább érdeklődik aziránt, ami vele kapcsolatban áll: az szállító óceánrepülésre.
Mert hatalmas szervezettel kiépített hálózat borítja be már Amerika déli és északi partjait, amelyen menetrendszerűen közlekednek a nagy utasszállító gépek. Érdekes, hogy egy-egy gép csak az útnak bizonyos szakaszát teszi meg, azután leszáll egy előre kijelölt hajó fedélzetére.
Ott az utasok rövid szünetet tartanak, kinyujtóznak és átszállnak a másik gépre, amely már útrakészen várja őket. Ilyen szakaszokban teszik meg a fantasztikusan nagy távolságokat fantasztikusan rövid idő alatt - a világ másik felén: Amerikában.
A repülőgépkikötők a tengeren valóságos csodái a modern technikának. Több gép egyidőben köthet ki rajtuk és indulhat fedélzetükről útnak. Még legnagyobb viharban is biztos menedéket találnak rajta a gépmadarak és utasaik.
Felszerelésük legfontosabb alkatrésze, a rádiószolgálat. 8-10 adóállomás van rajtuk üzemben a különböző hullámsávokon és rengeteg vevőgép figyeli az étert. Amikor a gép elindul a szárazföldről, attól a pillanattól kezdve állandó összeköttetésben áll az anyahajóval.
Bármi történnék vele a hajó azonnal tud róla és nyomban szétküldheti intézkedéseit a tengerre, a repülő gép közelében haladó hajókra. Odaát már valóságos művészetté fejlesztették a biztonságot a repülésben.
Romokban hever a clevelandi mammutadó
A világ legnagyobb adóállomása volt a clevelandi, amelyben több mint 110 mikrofónnal és egy olyan színházi nézőtérrel dolgoztak, ahová 13.000 nézőt lehetett elhelyezni. Most romokban hever.
Szétszedték az amerikaiak. A magyarázat az, hogy az állomást csak a clevelandi kiállítás alkalmából építették fel propaganda céljaira. Bezárt a kiállítás, lerombolták az adót is. Ugy látszik, van odaát felesleges pénz….
Rekordöregek és rekordfiatalok
Az Ujvilágban minden különlegességet szorgalmasan nyilvántartanak. Így tudjuk meg azt is, hogy a legöregebb rádióamatőr közel száz éves. Mintegy százötven gépet készített az elmúlt években és jóformán napi húsz órát tölt el a maga kis laboratóriumában.
A környék lelkes rádióamatőrjeit is ő tanította meg a rádió titkaira. A másik rekordot egy kanadai fiú tartja. 9 éves és a nehéz műszaki rádióvizsgát fényes sikerrel letette már. Magaépített adóállomása van, amely már a legujabb légi torpedót irányító rádiókészülék, amely tetszés szerinti útra küldi a robbanó löveget és akkor robbantja, amikor a torpedó az ellenséges repülőgép közvetlen közelébe kerül.
Sok hasznos szolgálatot tett az amerikaiaknak. Az északi vidékek bajba jutott vándorai az ő adóállomása révén jutottak számtalanszor segítséghez. A gyerek-rádiós már magas kitüntetést is kapott, kiváló munkásságáért.
A fiatal és öreg rádiósok nagy táborát most újabban egy vérbeli királyi herceg is gyarapította. Egyiptom királyi hercege.
Mohamed Abdul Monen vizsgázott le a rádiótudományból és felhívást intézett a világ összes amatőrjeihez, hogy lépjenek vele összeköttetésbe.
Olyan szenvedélyes rádiós, hogy egy ízben már orvosi tanácsra szanatóriumba kellett vonulnia a fáradalmak kipihenése céljából. Átlag naponként 15 órát tölt a készülék mellett.