A főváros illetékes ügyosztályai tavaszra nagyarányu közmunka-programot dolgoztak ki, melynek keresztülvitelére az idei költségvetés keretében mintegy 10 millió pengőt irányoztak elő. A tavaszi közmunkák sorában kétségtelenül legnagyobb jelentősége van az uj utak épitésének és a meglevő utak javitásának, amelyek összesen mintegy ötmillió pengős előirányzattal szerepelnek a tavaszi programban.
Az utóbbi években erőteljes fejlődésnek indult autóforgalmunk, főleg pedig a szinte felbecsülhetetlen értékü idegenforgalom nagyobb igényeket támasztanak a főváros közutainak fejlesztése, tökéletesitése tekintetében. Viszont az autóközlekedés fejlődő igényeivel a főváros eddig nem tudott lépést tartani, aminek végre meg kell szünnie és még ha a költségvetés nagyobb megterhelésével járna is, az autóforgalom részéről jelentkező igényeket a legteljesebb mértékben ki kell elégiteni. Elismeréssel kell adózni a főváros vezetőségének, hogy ezeken a hiányokon segiteni igyekszik és az utépitéssel járó nagyarányu közmunkák meginditásával az eddigi hibákat mindenképpen ki akarja küszöbölni, amivel nagyon sok munkáskezet juttat foglalkozáshoz.
Az utépitési munkálatok programját és a keresztülvitel módozatait Király Kálmán székesfővárosi tanácsnok a következőkben ismertette:
– El kell ismerni, hogy a főváros utainak modernizálása, fejlesztése, tökéletesitése körül sok a tennivaló. Amennyire a költségvetés keretei megengedik, ezeken a hiányokon segiteni akarunk és már a koratavasz folyamán megkezdjük az előkészitett utépitési program végrehajtását. A multban hiba volt az, hogy aránylag kevés pénzből kellett sok utat épitenünk és azért kénytelen volt a főváros ideiglenes megoldásként a legolcsóbb utburkolatot, az ugynevezett vizes makadámot alkalmazni.
A főváros mértékadó körei tisztában vannak azzal, hogy ez a burkolat kevésbé felel meg a fejlődő autóforgalom igényeinek és ennek tudatában fokozatosan sor kerül az utak átépitésére. Már az utóbbi években is részben sikerült a makadámot a nagyforgalmu utakról eltávolitani. A közeljövő programjába tartozik az, hogy a másodrendü utakon is az átépités munkálatait végrehajtsuk.
Az is megállapitott tény, hogy a főváros utai általában szükek, amin csak ugy segithetünk, ha a teljesitőképesség fokozására a terület jobb kihasználását tesszük lehetővé. Ezt a célt szolgálja a villamos vágányoknak középre való helyezése. A mult évben az Üllői-utnak a Ferenc-köruttól a gróf Haller-utcáig terjedő részén végeztük ezeket a munkákat, a folyó évben pedig a Thököly-ut külső szakaszán és a Margit-körút egy részén kerülnek középre a villamossinek.
Az aszfaltburkolatoknak az esős és havas időben tapasztalható csuszósságát is méltán kifogásolták, ami ellen ugy védekezünk, hogy a felületek érdesitését fokozatosan kiterjesztjük.
A várakozó gépjármüvek tárolására parkoló helyeket akarunk létesiteni. Igy a Mussolini-téren lévő négy háromszögalaku sziget területén, a Váci-utca szélesebb részein állitunk fel még az idén parkoló helyeket.
Az utépitési programunk egyik legfontosabb része az óbudai kivezető ut megépitése lesz, ami közel kétmillió pengő beruházási költséget igényel és ez a pénzügyi fedezet már biztositva van. Mindent elkészitettünk már, hogy ezeket a munkákat márciusban már meg lehessen kezdeni.
Hasonló nagy jelentősége van a budaörsi uj repülőtérhez vezető ut megépitésének, amely három részből fog állani és pedig: először a Budaörsi-ut kiszélesitéséből, másodszor a Kőérbereki-ut átépitéséből, végül a Balatoni-ut és a repülőtér között lévő összekötő-ut épitéséből. Már erre is ki van jelölve a fedezet, ami összesen mintegy hétszázezer pengőt tesz ki. Az a terv, hogy a budaörsi uj repülőtér elkészitésével egyidőben ennek az uj utszakasznak a megépitését is befejezhetjük és ezzel igen nagyjelentőségü uj utat adhatunk át az autóforgalomnak.
Fontos része még a koratavasszal meginditandó utépitési programunknak a Bogár-utca, Horbolya-utca, Hajtsár-ut és Szent László-ut megépitése. Az uj utak épitésének megkezdésével egyidőben gondoskodunk a meglevő uthálózataink szükséges javitásáról és karbantartási munkálatainak keresztülviteléről is. Az ezekre vonatkozó előkészületeket már szintén megtettük. Ennél a tételnél a kövezési, aszfaltozási munkákra és a kőanyag beszerzésre összesen mintegy másfélmillió pengőt irányoztak elő. A munkálatok programszerü keresztülvitelét kissé megneheziti az, hogy ebben a pillanatban a kőanyag megdrágulása fenyeget, amit mi mindenesetre lehetőleg elháritani iparkodunk. Hiszen az előirányzott költségvetési tételekből csupán a kőanyag beszerzésre hétszázezer pengő esik. A február végén megtartandó versenytárgyaláson dől el, hogy ebből az előirányzatból hogyan tudjuk fedezni a szükséges kőanyag-fedezetet.
Emlitettem fentebb, hogy a tavaszi közmunkák sorában nagyobb helyet kapnak a BESZKÁRT vágányainak az uttest közepére való helyezési munkálatai, melyek a közuti forgalom gyorsabb és biztosabb lebonyolitása érdekében történnek. Az Üllői-ut, a József-körut és gróf Haller-utca között lévő szakaszon közel ötszáz méter hosszu vonalon aszfalt-burkolatot készitünk, ami igen jelentős költséget igényel, de meg kell csinálnunk azért is, mert ezen az utszakaszon több klinika van és régi kivánság az, hogy a klinikák és kórházak csendjének biztositása érdekében minden lehető módon tompitani kell az utcai közlekedés zaját.