Utópisztikus regényekben szoktuk olvasni, hogy eljön majd az idő, amikor mindenkinek éppúgy meglesz a maga kocsiszínben elhelyezhető és bárhol használható kis repülőgépe, mint ma gépkocsija.
Nem kell autón a túlzsúfolt nagyvárosi uccán, ezernyi közlekedési rendszabály béklyói között tovavergődnie vagy port nyelnie az országúton, hanem egyszerűen kihúzza a kis gépmadarat a házi garázsból, rászereli a szárnyakat, beleül és - hipp-hopp, már tovasurran vele a háztetők felett.
Sőt arról is álmodoztak a fantasztikus regények szerzői, hogy ezek a kis repülőgépek összehajtott, leszerelt állapotban, akár a lakásban is elférnek, mint a kerékpár és bárhol, helyben fel lehet majd velük röppenni. A szakemberek sokáig mosolyogtak az ilyesféle elmefuttatásokon, hiszen ők a repülőgépet másképp nem is tudták elképzelni, mint húsz-harminc méter széles, többszáz, sőt többezer lóerejű, óriási, szinte háznagyságú alkotmányt.
Az utóbbi években azonban éppen a repülőmérnökök mutatták meg, hogy igenis, lehet olyan gépmadarakat építeni, melyek nem nagyobbak egy autónál és egy-két személlyel a hátukon pompás túrarepüléseket lehet rajtuk csinálni.
Külföldön, különösen Németországban, Angliában és az Egyesült-Államokban, ma már a gyárak egész sora készíti ezeket az apró járóműveket és vetélkednek abban, melyikük gyárt kisebb és olcsóbb gépet. Mert világos, hogy a repülés csak akkor lesz igazán népszerű, ha a gépet tényleg úgy helyezhetjük el a garázsban vagy a lakásban, mint az autót vagy a kerékpárt és nem kell tágas hangár és nagy repülőtér, ha fel akarunk vele szállni.
Meg aztán a költség is lényeges probléma. A repülőgép akkor számíthat csak igazán elterjedésre, ha beszerzése és fenntartása nem kerül többe, mint az autó. Ezt a kérdést is sok helyen már megoldották. Az Egyesült-Államokban például árúsítanak olyan kis egyfedelű repülőgépeket, melyekért csak 5-6000 pengőt kérnek.
Egy ilyen gépnek 30-40 lóerejű motorja van, egy ember fér el rajta és 130-140 km. óránkénti sebességgel repül. Vezetése úgyszólván alig kíván meg nagyobb ügyességet, mint egy kisautóé, berendezése semmiben sem marad a sportkocsié mögött, sebessége viszont lényegesen nagyobb.
Angliában legújabban olyan túra-repülőgépet hozták forgalomba, mely olcsóság és könnyű kezelhetőség terén valóságos rekordot jelent. Mint első képünkön látjuk, a gépnek apró kerékpármotorja van, mely a szárny tetejére van szerelve; felette látszik a benzintartó, mögötte a légcsavar.
Második képünk a világnak ezt a legkisebb repülőgépét ábrázolja, repülés közben. Sportra, kirándulásokra pompásan alkalmas a kis fürge, mozgékony gépecske és elképzelhetjük, milyen élvezet lehet rajta például weekendre menni.
Amerikában és Angliában egyre jobban szaporodik a magán-repülőgéptulajdonosok száma és van lóverseny, vagy más szabadtéri ünnepély, ahol a gépjáróművek várakozási helyén éppúgy százával állnak a látogatók kis repülőgépei, mint a gépkocsik. Látni kell aztán, mikor vége van az eseménynek! Mint a szúnyograj, úgy röppen egyszerre a magasba a sokszáz pirinyó gép-kolibri, hogy hazaröpítse boldog tulajdonosait.
Most eredményesen kísérleteznek olyan repülőgépekkel is, melyek néhány méteres gurulás után már felszállhatnak és majdnem helyben ereszkednek le. Ilyen gépekkel tehát akár háztetőkről is lehetne indulni.
gy folytatódik a haladás tempója, a fantasztikus regényírók egy szép napon azon veszik majd magukat észre, hogy - kifogytak a mondanivalóból, mert a modern technika minden elképzelésüket megvalósította.