Válik Korda Mária, aki viharos berlini séjourja után Hollywoodból kábelezi világgá férje „lelki kegyetlenség”-ét

Berlin, február 1.

Berlin filmköreiben nagy föltünést kelt az a rövid káberlhír, amely a múlt héten a londoni sajtóban látott napvilágot s amely szerint Korda Mária, az ismert magyar filmszépség válópert inditott férje, Korda Sándor rendező ellen „lelki kegyetlenség” cimen.

A Korda- házaspár európai barátai még semmi közelebbit nem tudnak az érdekes válópörről,amelyről az a véleményük: lehet, hogy igaz, lehet, hogy nem igaz,- a „lelki kegyetlenség”.

„moral eruelty”

Kitétel azonban semmi egyéb, mint egy szokványos amerikai válópöri meghatározás, amely a közös megegyezés barátságos formulája s amelynek alapján a leggyorsabban és legsimábban, már csak azért is, mert férje kitünő rendezői neve megkülönböztetett poziciót biztosít számára. A magas, karcsu, szőke, kékszemű színésznő egyébként a filmpiac egyik temperamentusabb művésznője, aki hires arról, hogy nála napsütés és villámlás szinte porcenként, szélsőségesen változik…

Tény az, hogy Korda Mária karácsony óta Hollywoodban tartózkodik, miután meglehetősen viharos félesztendőt töltött el egyedül Berlinben. A vihar ugy kezdődött, hogy a nyáron az Efa studiojában filmezett Martin Berger rendezése alatt, eljátszotta a „Heilige oder Dirne” cimü film kettös főszerepét, amelyben Adalbert Schlettow volt a partnere. A film Martin Berger G. M. B.H.vállalkozása volt és Korda Mária szerződése ugy szólt , hogy hat héten át tartozik dolgozni, ezért összesen 40.000 márkát kap, mégpedig hathéten át esténként esedékes a gázsi.

Három héten át rendben ment a dolog, kisebb - nagyobb incidensek ugyan előfordultak a sztár pontatlansága miatt, de kenyértörésre csak a negyedik héten került. Akkorra bevégezték a berlini fölvételeket s küszöbön állt, hogy az egész társaságnak Olaszországba kell utaznia- Korda Mária pedig már három nap óta nem kapta meg minden - esti gázsiját. De nem is ezt tette szóvá, hanem kérte, hogy mutassák be neki az eddigi fölvételeket. Martin Berger erre állítólag azt mondta volna:
„Még ráér, hogy meglássa, milyen tehetségtelen!”
A sztár pedig azt felelte volna: „ Sie frecher Mensch!” Maga szemtelen ember!) És Berger: „Sie sind frech!”(Ön szemtelen!), amire elcsattant két hatalmas pofon, amelyet finom primadonnakacsók a berlini rendező arcára mertek.

A társulat másnap sztár nélkül utazott Olaszországba és dublőzzel játszották tovább a főszerepet. Korda Mária bepörölte Martin Bergert a 20.000 márka elmaradt gázsiért, Berger bepörölte a szinésznőt két pofonért és „késedelmekből származó károkért. A pör választott bíróság előtt lefolyt, mégpedig Korda Mária előnyére. Megítélték neki a 20.000 márkát, a rendező terhére nem állapítottak meg károkat, csak két pofont. Ezért 2000 márka büntetésre ítélték a művésznőt, vagyis levonással 18.000-ret kapott kézhez. (Állítólag nevetve azt kérdezte volna: „Nem hagyhatnék itt még két ezret még két pofonért?” De lehet , hogy ezt a berlini humor csak hozzátoldja…)

Ezek után olyan hullámok csapkodtak a szép Mária feje körül, hogy sietve elutazott a Lahmann- szanatóriumba. Egy kis soványítókúrát tartott idegei és főként az erősen háborgó filmszakkörök lecsillapítására. Az a hír járta, hogy „összeférhetetlen” és ezért nem kap többet szerződést. Két hónapig élvezte a szanatóriumi magányt, azután előkerült- legszelídebb mosolyával.

Szép volt és szelid és ragyogó ruhái voltak és hamarosan kapott szerződést. Harry Liedtkével játszatták most már egy tipikus német vígjátékban „Die Konkurrenzplatzt”. Nem is történt semmi baj, decemberre készen lett a film és a karácsony előtt Mária összepakkolt és ment ki Hollywoodba az urához és a kis kilencéves Péter fiához, akit imád és akit egy amerikai collegeben nevelnek…
A karácsonyi vakációból ez lett. Ez a válási hír. Vajjon most kit pofozott meg a szépséges Korda Mária, hogy „férje kegyetlensége” miatt hamar el kellett a művészházaspárt választani.