Tagadhatatlan, hogy a motalkó nevü benzin-alkohol keverék sok értékes tulajdonsággal bir, amit pontos mérésekkel végzett kisérleteimben több izben megállapitottam. Igy rendes porlasztó beállitás mellett aránylag nagykompresszióju motorban nemcsak hogy nem mutatkozott teljesitménycsökkenés, hanem ellenkezőleg némi javulás és üzemanyagban jelentékeny megtakaritás. Azonban fel kell hivnom, különösen az amerikai autók tulajdonosainak a figyelmét egy olyan körülményre, amely esetleg igen kellemetlen helyzetbe hozhatja őket.
A legmodernebb amerikai porlasztóépités elvetette a vékony sajtolt sárgarézlemezből készült uszót és helyette vékony parafarétegekből összeragasztott tömböt alkalmaz. A parafatömb kivül három réteg speciális szigetelőlakkból készült réteget kap, melyet kemencében ráégetnek. Ez a zománcréteg megakadályozza a parafa likacsaiba a tüzelőanyag felszivódását és ezáltal az uszó megnehezedését. A benzinnel szemben a zománc indifferens volt, – az tehát nem okozott semmiféle bajt. Másként áll azonban a helyzet a motalkóval.
Az alkohol ugyanis a legtöbb lakkot oldja.
Igy felbontja az amerikai porlasztók, mint pl. Marvel, am. Zenith stb. uszóját áthatlanitó lakkot is, ami egyrészt a leváló lakkban levő tömőanyagokkal eldugulásokat okozhat, másrészt pedig az uszó teleszivódása következtében annak sulyosodását fogja okozni.
A megnehezedett uszó természetesen az előirt folyadéknivó beálltakor még nem fog olyan magasra emelkedni, hogy a tüszeleppel a benzin további beömlését megakadályozza. A benzin tehát tovább fog emelkedni az uszóházban, valamint a fecskendőcsövekben és azokon át el fog csorogni.
Tekintettel arra, hogy ez a folyamat meglehetősen lassan áll be és a benzinek összetételétől is függ, sohasem tudhatja az ember, hol éri utól a bosszuság. Ezenkivül pedig segiteni sem lehet egyelőre a bajon: az uszó kicserélése, ami elég költséges dolog, mitsem használ, mert néhány héten belül az is szétázik. Fémből készült uszóval pedig egyelőre nem lehet helyettesiteni, mert az jelenleg még nem kapható, másrészt pedig elég kellemetlen probléma elé állitja a porlasztótechnikusokat is.
A Közlekedési Tudósitó olvasóinak a figyelmét ezzel kapcsolatban bátorkodom felhivni a Nash Cars Instruction Book „400” Series 59-ik oldalon levő, Marvel-porlasztó ismertetésénél olvasható következő részre:
A porlasztó uszója réteges parafából van készitve és különlegesen van védve háromszoros rétegü speciális zománccal, kemencében égetve. Ez a zománcburkolat áthatolhatatlan minden, a gyakorlatban előforduló tüzelőanyag számára, kivéve az alkoholkeverékeket. Amennyiben az uszó annyira megsérül, hogy elveszti uszóképességét, ki kell cserélni ujjal. Ha ez nem volna azonnal kapható, az egyetlen dolog amit tenni lehet, az uszót ki kell égetni, hogy a benne levő nedvesség eltávozzék, ujból belakkozni és megvárni, mig tökéletesen megkeményedik, mielőtt ismét visszaszereljük.
Amint a fenti sorokból látható, a gyáros sem tud ez ellen semmi mást ajánlani, mint azt, hogy száritsuk ki a felszivódott üzemanyagot és ujból lakkoztassuk be az uszót. Azt hiszem, nem kell mondanom, hogy a szó szoros értelmében „nem fogunk messze menni” – ezzel a megoldással.