Fűstszinű harisnya, fekete kesztyű, crèpe de chine cipő, üveggyöngygarnitura s legyező a legujabb párisi divat
Fűstszinű harisnya, fekete kesztyű, crčpe de chine cipő, üveggyöngygarnitura s legyező a legujabb párisi divat – amely nőies iránnyal próbálkozik
Páris, október 20.
Azokról az apró, de jellemző divatrészletekről referálók, amelyek most legszembeötlőbbek Párisban. Délutánra a nők füstszínű harisnyát hordanak, vagy pedig szürkésbarnát ajour-nyíllal. Estére - nyíl vagy áttörés nélkül – oly vékonyszövésű, sötét harisnyát, hogy a láb szinte meztelennek látszik. A szinházban, ujjatlan esti ruhához, eléggé gyakran látunk fekete svéd keztyűt, amely félhosszu és a csukló körül ráncolt.
Az utcán nagyon gyakoriak nappal a két rókából vagy két nyestből összevarrt hosszu prémcravateok, amelyeket szorosan nyakban hordanak és vállon kereszteznek. Angol kosztümökön és kabátokon sokszor látunk 4-5 centiméter krokodilbőr vagy lakkövet, feketét, sötétkéket vagy barnát (a kabát szine szerint). „Tweed”-je ma minden párisi nőnek van.
Tweednek tulajdonképen azt a vastagszövésű, igen sötétárnyalatu barna, zöld vagy szürke, feketeszállal „melírt” angol anyagot hivják, amelyből az idei nappali kabátok készülnek; az a kabát ez, amelyet ma a párisi nő autón és gyalog, délután óráig visel, - de ha egy francia hölgy ma azt mondja:
„mon tweed”, az, természetesen, magát a kabátot jelöli.
Délután, főként otthon, ötórai fogadásra, crčpe de chine cipőt hordanak. Az igazgyöngy utánzat már nem divatos. Helyébe színes üveggyöngy-garniturák és apró, aranyozott gyöngyből csavart vastag fonatok divatosak, továbbá hamis és valódi brosstűk nyakkivágásnál és – kissé különc módra – angol kabátok mellzsebein. Ezek laposak, négyszögletesek és legalább négy centiméter hosszuak.
Az üveggyöngy-garniturák nyakláncból, karperecből és néha fülbevalóból állanak. A nyakláncnak, karperecnek nincs zára, - a színes, gyakran homályos üvegszemek váltakoznak metszett kristálykorongokkal. Ezeket a garniturákat – amelyek divatja Amerikából jött! – délutáni s esti ruhákhoz is viselik és valódi ékkövek, aranyalkatrészek fölhasználásával is variálják.
A divat egyik legföltünőbb ujitása, hogy a kabátok már nem ugyanolyan szinűek, mint a ruhák, sőt, a kabát a ruhával ellentétes szinű, de persze, azért harmonizál vele. Például: piros ruhához sötétbarna kabátot látunk, kék ruhához megfelelő szürkét, stb. A délutáni ruha anyaga, ha egyszerűbb: gyapjucrčpe vagy mattcrčpe („bleu nuit”, „rouge renat”, „marron”, „vert sombre” a kedvelt szinek), ha diszesebb, akkor mintás, vékony bársony, az ugynevezett velour imprimé.
Chanel, eléggé merészen, ilyen imprimévelourruhához – délutánra! – tweedkabátot készit, amelyet imprimévelourral bélel. Általában a legyező épp ugy, mint a muff, igyekszik föltámadni és mindenesetre jelzi, hogy a divat nőies iránnyal próbálkozik.