Budapest világitási ellátásában váratlan és nagy nehézségek támadtak.
Bekövetkezett az a helyzet, amely éppen a sorozatos balesetek miatt már fenyegetett, hogy Budapest elektromos müvei éppen a legnagyobb fogyasztás idejére, az őszi és téli hónapokra fölmondták a szolgálatot.
Nem tudják immár teljes bizonyossággal garantálni az akadálytalan és zavartalan világitási és üzemi ellátást, ugy, hogy a müvek vezetősége már most kénytelen volt a fogyasztást hosszu időre korlátozó radikális intézkedésekhez nyulni.
Az Elektromos Müvek igazgatósága minden különösebb föltünést kerülve, néhány nappal ezelőtt értesitést küldött a főváros összes nagyfogyasztóihoz, amelyben rendeletileg meghagyja, hogy helyiségeikben és üzemeikben az őszi és téli hónapok alatt a világitási és üzemi áramfogyasztást legalább 25%-kal redukálják.
A korlátozás egyelőre csak a nagyobb fogyasztóknak, ipartelepeknek, motorral dolgozó üzemeknek, vállalatoknak, kávéházaknak, vendéglőknek, hivataloknak szól és csak az esti órák egyrészére terjed ki. Olyan időpontban, amikor a legnagyobb a megterhelés és amikor az átkapcsolások történnek.
Ezekben az üzemekben és helyiségekben délután fél 5 és fél 7 között a motorokat le kell állitani, a világitást pedig a minimumra csökkenteni, hogy a megterhelés lehető legkisebb és a 25%-os megtakaritás biztositható legyen. Ezt a rendeletét az Elektromos Müvek vezetősége ellenőriztetni is fogja.
Ennyi egyelőre az Elektromos Müvek vezetőségének védelmi intézkedése, amellyel Budapest világitásának zavartalan ellátását biztositani akarja. Hogy nem követik-e ezt ujabb és még radikálisabb intézkedések, azt ma még nem tudják. Minden attól függ, hogy a gépek hogyan funkcionálnak s nem történik-e közben ujabb üzemi baleset, vagy olyan vis-major, amely ujabb bajokat okozhat.
Meg kell állapitani, hogy a villamosmüveknél nem váratlanul állott elő ez a sulyos helyzet. Az Elektromos Müvek vezetősége már jóelőre látta a bekövetkezhető bajokat, a hirtelen megdagadt áramfogyasztást és iparkodott is tőle telhetően a reávárakozó föladatoknak megfelelni. E célból épitették ki a kelenföldi telepet, amelyben már müködésben kellene lenni az uj huszonötezer lóerős kisegitő gépnek.
Ez az uj gép azonban nem állotta ki a próbát.
A gép forgó része még az elektromosgyárban – próbaközben – fölrobbant és a gép uj forgójának elkészitése és beszerelése pedig legalább négy-öt hónapi munkát igényel.
Négy-öt hétig lesz legkritikusabb a helyezet.
Ennyi ideig tart még ugyanis a legutóbb üzemképtelenné vált tizezer kilovattos gép helyreállitása. Ha ezt sikerül helyrehozni és üzembehelyezni, a helyzet időlegesen enyhülni fog, az elrendelt korlátozások azonban igy is legalább félévig érvényben maradnak. Csak a szombat és vasárnap este nem kell betartani a rendelkezéseket, amikor a megterhelés anélkül is legkisebb s amikor a munkaszünet folytán a motorok amugy is pihennek.