Megjelentek a hirdetőoszlopokon a plakátjai, úgy mint más esztendőkben, amikor sanzón-estét hirdetett. Csakhogy most a plakát alján ott sorakozott szerzők és címek szerint az egész műsora. Nem csekélység: csupa Bartók- és Kodály-dal, a legnehezebbek is, azok, melyek a hivatásos hangversenyénekesek legtöbbje számára még hieroglifák: annyira próbára teszik az előadó zenei érzékét, énektechnikai tudását.
Hiszen alig két-három művészünk akadt eddig, aki ezeknek a mindenképpen igényteljes ópuszoknak meg-megszólaltatására mert vállalkozni és akkor is inkább csak: cum grano salis. Amit Medgyaszay a műsorával ígért, tehát valósággal rekordteljesítmény. Már a puszta kíváncsiság is meg kellett volna hogy töltse a termet.
Szomorú, hogy mindazáltal feltűnően kevesen jöttek el az érdekes hangversenyre. Mi lehet ennek a magyarázata azon felül, hogy a koncertek mostanság általában "rosszul mennek" Ha a távolmaradtakat közönség-lélektani szemszögből próbáljuk osztályozni, akkor talán két csoportot különböztethetünk meg. Azokat, akik rajonganak Medgyaszay művészetéért, de visszariadtak az "ultramodern" műsortól. Másfelől azokat, akik szeretik Bartókot és Kodályt, de nem bíztak az előadás kielégítő voltában. Az előbbiekkel bajos vitatkozni. Az utóbbiakra - ha csakugyan voltak ilyenek - mindenesetre hatalmasan rácáfolt maga a produkció.
Kitünt - őszintén szólva, mindnyájunk meglepetésére -, hogy Medgyaszay nemcsak fölényesen győzi az önként vállalt zenei feladat rendkivüli nehézségeit, hanem ösztönös énekművészetével azt is feledtetni tudja, hogy a hang, amivel rendelkezik, nem par excellence énekes-műszer. Azon már kevésbé csodálkozhattak azok, akik egyedülálló képességeivel tisztában vannak, hogy a dalok szellemi tolmácsolásában egészen kongeniálisnak mutatkozott, hogy nagyvonalúan, a művészi beérzés teljességével szólaltatta meg Kodály népballadáit és "Elkésett melódiáit" valamint Bartók Ady-megzenésítéseit és népdal-átiratait, s hogy az egyénítésnek, a részlet-színezésnek ezer finomságát vitte bele, meggyőző és megkapó egységességgel, az előadásba.
Pedig a dizőz-művészet hagyományos külső eszközeinek javarészét mellőzte. Szinte gesztus- és mozdulatnélküli egyszerűséggel, majdnem tisztán a hangmoduláció és szövegformálás puritán módszereivel élve jelenítette meg a zenébe olvadt költeményt. Annál nagyobb kifejező hatással érvényesült stilizáló erejű mimikája, vagy egy-egy takarékos póza, amivel, a szigorú artisztikum határain belülmaradva, előadói mivoltát finoman hangsúlyozni tudta.
Biztos, hogy Medgyaszay játszva old meg olyan problémákat, - gondoljunk csak szó-színezésének, szövegritmikájának csodálatos természetességére és közvetlenségére, - amelyek céhbeli énekművészeink legkiválóbbjai előtt sem önként értetődők. Az őstehetség ráhibázó zsenialitása nem adja teljes magyarázatát ennek az érett művészetnek. Kétségtelen, hogy a sokesztendős kabaréműködés tapasztalata; a kisszinpad kérlelhetetlen siker-mérlege is bennefoglaltatik pódiumművészetének ellenállhatatlan hatás-elemei közt.
Mindent egybevetve, bátor és lelkes művészi akarat szép megnyilvánulása volt ez az est, felfokozott művészi képességek elszánt és tiszteletet parancsoló sorompóba-állítása, komoly feladat szolgálatában. S az előkelő attitude mögött némi fájdalmas dac is érzett: megmutatni, hogy mit tud, megmutatni azt, amit mindig is tudott, azoknak, akik a műfaj-elfogultság gőgjével egy másodrendű specialitás - mondjuk - elsőrendű képviselőjeként skatulázták el eddig. És ime: ismét hasábos kritikákkal emberelték meg őt, akinek neve többnyire a kommünikészerü recenziók elcsépelt jelzői között szokott megjelenni.
Pedig - adassék bár még egyszer tisztelet annak a merész és becsvágyó lendületnek, amellyel számára új és nehéz művészi terepen megérdemelt sikert tudott kivívni - igazi érdeme, igazi jelentősége Medgyaszaynak az volt és az marad, amiben felnőtt s amit felnövesztett maga körül. A magyar sanzón heroldja ő, nemcsak tolmácsa, de részben sugalmazója is egy légies poézisnak: Budapest népdalköltészetének, amely versben és muzsikában mintegy az ő franciás bájához idomulva, párizsi gráciával fodrozta körül ennek a mi boros, bolondos fővárosunknak hangulatfelhőit.
A felhő szétfoszlik, a dal elröppen - de nem tudhatni, a budapesti sanzóntermésből egy majdani kritikai tallózás nem fog-e egyet-mást maradandó, magyar értékként eltárolni. Ennek a bohémkedély-ihlette dal-literaturának névtelenjei örömmel, sőt büszkén látják a komoly Medgyaszay Vilmát a hasábos kritikák tömjénfüstjében. De a kedves Mimit, az udvarias, ötsoros recenziók "magyar Yvette Guilbert"-jét továbbra is a magukénak vallják, maguknak reklamálják.
Lányi Viktor