Nem régen Németországból jött a hír, hogy Flettner Antal frankfurti mérnök, ki jelenben az amszterdami Légi és Hidrodinamikai Intézet igazgatója, Kielben vízrebocsátotta új szerkezetű hajóját, a Buckau-t, melyet a szél eleven ereje mozgat.
Ezen a hajón nincs vitorla, a szél nyomását két nagy. 2.8 m átmérőjű, 15.6 m magas vashenger veszi föl, melyet 10—15 lóerős motor forgat a tengelye körül, percenkint 120 fordulattal, s ez a két henger tízszerte nagyobb sebességet kölcsönöz a hajónak, mintha a szél erejét a hengereknek megfelelő nagyságú vitorlával hasznosítanák. Hogy mekkora a szélnyomás a forgó hengerre, a Lanchester Prandtl-féle formulával számíthatjuk ki.
Ez a formula egyszerű. Ha γ a levegő fajsúlya ω a henger sebessége, T a henger tengelyen átmenő függőleges metszetének területe. Ha henger magassága, V a szél sebessége akkor a teljes nyomás, mely a forgó hengerre esik, 2 γ ω T.H. V.
Egy mérnök az Engineering hasábjain kiszámította, hogy a 2.5 m átmérőjű. 12 m magas, másodpercenként 1 fordulatot tevő hengerre 5 m másodpercenkinti szélsebesség eseten 488 kg nyomás esik. Ez a nyomás sokkal nagyobb, mint amekkora nyomás a szélirányra merőleges oly területre esik, mely a henger palástjával egyenlő nagyságú.
A FLETTNER-féle hajó ezért 4-5 m szélsebességkor 8.2 csomóval halad előre. Ha a hátszél fúj, a két hengert ellenkező irányban forgatják. Jó széllel a hajó sebessége a közönséges kereskedelmi hajók sebességét jóval felülmúlja. Hátszéllel és ellenszéllel egyforma sebességgel halad a hajó. Az irányváltozás gyorsan és minden megállás nélkül történik.
A hengerek forgássebességének, vagy forgásirányának változtatása néhány másodperc alatt elvégezhető, míg a vitorlás hajókon a vitorlák fölhúzása, levevése, kikötése sokszor órák hosszáig eltart. A hengerek mozgatásához aránylag csekély erő, 10—15 lóerő szükséges, mert jóformán csak a csapsurlódást kell legyőzni.
Egyébként a hengerek forgatása elektromos mótorral történik s a forgásváltoztatás végrehajtásához csak egyetlen ember szükséges, míg a vitorlák kezelése sok ember munkájával megy végbe s vihar esetén ez a kezelés életveszélyes.
Mivel a Buckau a szél eleven erejét hasznosítja s a hengerek forgatásához aránylag csekély energia szükséges, 90 %-a szénmegtakarítás a nagy oceánjáró hajók szénfogyasztásával szemben. Flettner számítása szerint az összes erőnek, melyet a Buckau fölhasználásával csak 2 %-a mesterséges, a többit a szél szolgáltatja.
Nem szabad tehát azt hinnünk, hogy a henger mozgatásához szükséges 10—15 lóerő egyszerűen hozzátevődik a szél eleven erejéhez s ez a többlet okozza a hajó gyorsabb menetét. A 10—15 lóerő csak a szél jobb kihasználását szolgálja.
A Buckau vízrebocsátása és a vele megtett kísérletek nagy feltűnést keltettek. A Hamburg-Amerika Linie hajóstársaság újabb hajóit Flettner rendszere szerint készül megépíteni, ha a Buckau valójában minden körülmények közt beválik. A Flettner-féle hajó előállítási költsége nem nagyobb, mint a jelenleg használatos hajóké.
Aggodalmat keltő az a körülmény, hogy nagy viharban a két kiálló hengert nem lehet leszerelni s kérdés, hogy viharban a hajó miként áll ellen a hullámok játékának. A közönséges vitorlás hajók vitorláit orkán esetén leszedik s a szélnek csak az árbocok nyújtanak csekély támadó felszínt.
Flettner azt hiszi, hogy találmánya nemcsak hajókra, hanem más célokra is sikerrel alkalmazható Azt hiszi, hogy elektromosság előállítására kiválóan alkalmas s Berlin városa máris ily aerodinamikus transzformátor készítését határozta el s vele az elektromos áram árának csökkentését reméli.
Végül azt hiszi Flettner, hogy az automobilok, repülőgépek és léghajók is hasznosíthatják találmányát. A Zeppelin-Társaság és a Good Years Zeppelin-Company New-Yorkban máris foglalkozik e találmány értékesítésével s léghajóinak egészen új megszabást, új alakot ad, hogy a szél nyomásával szemben ellenállóbbak legyenek.
Kétségtelen, hogy a jövő mutatja meg, hogy a találmánynak mennyi az igazi érteke s beválnak-e a hozzáfűzött, bizonyára túlzott remények.
Bogdánfy Ödön