Tiszavirág életü dalok költőjének és beismeri, hogy legtöbb müvét Huber tette kottára
Zerkovitz Béla úgy él a köztudatban, hogy melódiákért és zenemotivumokért néha a szomszédba is el szokott menni. Az utóbbi hónapokban, miközben Zerkovitznak valóban nagy anyagi és erkölcsi sikerei voltak zeneszerzői pályáján, a szinházhoz közel álló körökben, mint nagy titkot, pattantották ki, hogy Zerkovitz nem tud hangszerelni, sőt kompozicióit még kottapapirosra sem tudja vetni. Hiresztelték azt is Zerkovitzról, hogy nemcsak kottát nem tud írni, de még zongorázni sem tud.
Egyik délutáni lap a múlt héten hosszabb cikk keretében leleplezést közölt Zerkovitz Béláról. A cikk keretében Huber Miksa karmester kijelentette, hogy Zerkovitz az utóbbi években elért sikereit tulajdonképpen neki köszönheti. Az ő segítségével írta meg az Árvácska és az Aranymadár nagy slágerszámait. Állítása szerint nemcsak az Árvácskánál segédkezett hathatósan Zerkovitznak, hanem az utóbbi években előadott összes Zerkovitz-szerzeményeknél is igényli a társszerzőségét.
A cikk megjelenése után telefonon felhívtuk Zerkovitz Bélát és arra kértük, hogy fejtse ki álláspontját a súlyos vádakat illetően. A Fészekben adtunk randevut. Zerkovitz a cikk megjelenésének éjszakáján kifogástalan szmokingban várt minket a Fészek csendes billiárd szobájában. Ott beszélgettünk.
- Kérem, Zerkovitz úr, azért jöttünk ide, hogy őszintén közöljük önnel mindazokat a vádaskodásokat, amelyekkel önt állandóan illetik. Arra kérjük, nézzen a szemébe ezeknek a vádaknak és tárja fel előttünk zeneszerzői titkait.
Zerkovitz pár pillanatig elgondolkozik és vagyont érő cigarettatárcájából Princeszásszal kínál.
- Tessék. Mindent el fogok mondani amit parancsolnak.
- Ön közel huszonöt esztendeje foglalkozik zeneszerzéssel. Ezalatt a huszonöt esztendő alatt természetesen rengeteg kuplét, operettet és kisebb zeneművet komponált. Igaz-e, hogy huszonöt esztendős zeneszerzői múltja alatt állandóan mások segítségével készítette el a kompozicióit?
- Megvallom, igen. Zeneszerzői munkásságom alatt nagyrészt Huber Miksával dolgoztam együtt, helyesebben azonban az a kifejezés, hogy Huber Miksával dolgoztattam.
- Hogyan értelmezi Huber Miksa közreműködését zeneműveinél?
- Rendszerint úgy dolgoztunk együtt, hogy vagy én mentem el Huber Miksához, vagy Huber jelent meg nálam és közöltem vele azokat a melódiákat, amelyek bennem megszülettek. Ő ezeket lekottázta, papirra vetette és hangszerelte. Én ezért mindig fix összegeket adtam neki.
- Nem különös a zeneszerzésnek ilyen módja? Hiszen eddig talán kivétel nélkül minden zeneszerző úgy dolgozott, hogy maga vetette kotta-papirra melódiáit. Legtöbben maguk is hangszerelték kompoziciójukat. A hangszerelés a zeneszerző egyik külön erénye, hiszen a kritikákban a szép hangszerelést, mint külön érdemet szokták feltüntetni.
- Ezekre a babérokra sohasem pályáztam. Nem tudok hangszerelni, illetően nem tudom kottapapirosra vetni az egyes stimmeket. Kritikai érzékem viszont megvan ahhoz, hogy megállapitsam, jók-e az egyes stimmek.
- Azt állitják Önről, hogy semmiféle hangszeren nem játszik, sőt zongorázni sem tud…
- Ez nem igaz! Gyerekkoromban tanultam már hegedülni. Azonban abba kellett hagynom a hegedülést, mert kezemnek egy különös hibája keletkezett. Zongorázni azonban tudok, ha nem is művésziesen. Számos társszerzőm hallott már zongorázni. Méltóztassanak megkérdezni Harmath Imrét, Bus Feketét és a többieket.
- Önt azzal vádolják, hogy ön az Árvácskával, az Aranymadárral rengeteg pénzt keresett és ebből a pénzből csak sovány, ha szabad ezt a kifejezést használnom, éhbért adott Hubernek.
- Erről ő tehet. Ő kívánta, hogy fix összeget adjak munkája után. Az Aranymadár esetében azonban Hubernek követeléseit nem értem. Hisz akkor, amikor az Aranymadarat játszották, Hubernek a Royal Orfeumnál sokkal nagyobb jövedelme volt, mint nekem. Most már megmondhatom, hogy mint igazgató csak igen csekély javadalmazást kaptam és ezért kellett a műsort szállítanom s ezért állíthatom, hogy Huber többet keresett az Aranymadárral, mint én.
Az Árvácskánál Huber maga kérte, hogy előre adjam ki a neki járó összeget és állapodjunk meg egy fixben, mert hátha nem sikerül a dolog, az elszámolások pedig úgyis sokáig tartanak s ő nem tud várni a pénzre. Mikor az Árvácskát a Király Színházba átvitték és Bécsben elfogadták, Huber újra pénzt kért tőlem. Én ígértem is neki újabb összegeket a külföldi tantemekből ellenben az Árvácska Bécsben nem kerülhetett színre, mert a Carl Theater megbukott. Az egyik számot, a Kairó-t Huber rosszul hangszerelte és igy kénytelen voltam átdolgoztatni Komjáthy-val, akinek azért külön másfél milliót fizettem.
- A Kairóra, az Árvácska egyik slágerszámára azt mondják, hogy az nem az Ön eredeti szerzeménye. A kottát állitólag Brown amerikai zeneszerző írta s néhány hangjegy kivételével, tökéletesen megegyezik a Kairóval. Ma a kottát behozta valaki szerkesztőségünkbe, ha óhajtja, eldudolom.
Zerkovitz figyeli a dallamot.
- Valóban feltűnő a hasonlatosság. De kijelentem, hogy nem ismertem ezt a zeneművet. Előfordulhatnak ilyen analógiák, különösen a zenében. Ugyanígy hivatkozhatom arra is, hogy Kálmán Imre tőlem lopta a Marica harmadik felvonásának egyik slágerét.
- Ha már itt tartunk – mondjuk, - tessék egy másik kotta is. Ugyanaz az úr hozta hozzánk. Ez a Postás Katica egyik száma, a Szőke Tisza vize című dal. Ennek az eredetije a Salluy cimü operettben volt Kalua cimen. A Kaluához Harmath Imre írt annak idején magyar szöveget. Méltóztassék csak ezt elolvasni és mint melódiát hozzá énekelni a Szőke Tisza vize szöveget.
Zerkovitz kezébe veszi a kottát és leénekli.
- Ezt is meg tudom magyarázni – mondja nyugodtan. – Harmath Imre, amikor a Postás Katicát csináltuk, felhozta hozzám a Szőke Tisza cimü szöveget és dudolt hozzá egy melódiát, hogy valami ilyesfélét gondolna ehhez a szöveghez. Mikor eldudolta, azt mondottam: bravó, ez nagyszerü! Igy született meg a Szőke Tisza vize cimü sláger. (Szóval Harmath is társszerző! A szerk.)
- Szinházi körökben sokan azt mondják, hogy ha más az ön zenemüveivel menne a szinházak igazgatóságaihoz, válaszra sem méltatnák. Az ön szinpadi sikerei nemcsak kompozicióihoz füződnek, hanem ahhoz is, hogy kitünően adminisztrálja magát.
- Vállalom ezt is. Igenis, azt hiszem, hogy jól adminisztrálom magamat. És ha feltesszük, hogy összeköttetéseim révén ki tudom járni, hogy az operett szinre kerüljön, mi van akkor, amikor az operett a közönség elé kerül és nem tetszik? Akkor ugye-e, minden adminisztráció ellenére is menthetetlenül megbukik.
- Nem állhat meg tehát a vád, hogy ön zeneszerzői működése ….