Míg a vasúti kocsikat legújabban elektromos izzólámpákkal világítják, addig a lokomotívok kivilágítása még mindig petróleummal történik. Minthogy azonban a lokomotívon alkalmazott jelzőlámpák petroleummal való kivilágítása korántsem olyan intensiv, mint a gáz- vagy elektromos világításáé, ez okból az utóbb jelzett kétféle világítási rendszerre kísérleteztek, de egyik sem vált be, mert a szakadatlanul tűz és gőz alatt álló mozdony a gáz-, illetve elektromos világítás üzemére rendkivül zavarólag hat.
Csak most a háborús viszonyok parancsolta kényszerítő hatások alatt sikerült ezt a problemát sikeresen megoldani. A "Brown Boveri és Társa" czég ugyanis kisméretű turbodynamókat hozott üzembe, a milyeneket Amerikában már előbb is sikeresen használtak. Gyakorlati kivitele abból áll, hogy a lokomotívot egy kis gőzturbinával szerelik fel és ezt közvetlenül összekötik egyenáramú dynamóval.
E két gép együttesen csak 70 kg-ot nyom és csak 48.5 cm. hosszú, 30 cm. széles és 30.5 cm magas. A turbinát egy szelep közbeiktatásával a lokomotív gőze hajtja, úgy hogy a szelep nyitása, illetve zárása révén a dynamo üzembe hozható, illetve működése beszüntethető. A compound-tekercscsel felszerelt dynamo, a mely mint mellékkapcsolású gép van kiképezve, közvetlenül a lámpákkal van összeköttetésben.
A dynamo 24, illetve 36 vagy 47 volt mellett 250, illetve 300, illetve 350 watt-teljesítményt szolgáltat, a mely, egy normálgyertyfényre 1.25 wattot számítva, 200, illetve 240 vagy 280 gyertyafényt ad.
Welwart Benő.