A benzin, mint motorhajtó szer a mai rendkivüli viszonyok közt csak igen nehezen szerezhető be, tehát e czélra más anyagokról kellett gondoskodni. Ezek közül megemlítendő a benzol, a szesz, a sulfitszesz és a naphtalin.
A benzolt már a háború előtt is használták a benzin pótlására, kitünően be is válik, de drága, mert igen sok chemiai gyárnak kiinduló anyaga. A szeszről a mai rendkivüli időben szintén alig lehet szó, mert ára arányosan szökött fel a benzin árával, azonkivül mint tüzelőszer nagyon silány, úgy hogy abból 50 %-kal többet kell elhasználni, mint a benzinből. ha ugyanazt az energiamennyiséget akarjuk termelni.
Ennél gazdaságosabb a sulfitszesz mint motorhajtó szer, mert a cellulosegyártás mellékterméke.
A cellulosegyártás során ugyanis cellulosén kívül a fa többi alkotórésze – lényegesen megváltozva –a sulfitszennylúgban van feloldva, melyet eddig mint értéktelen tömeget az élővízekbe bocsátottak le. Újabban azonban a sulfitszennylúg feldolgozása a legjelentősebb új iparnak. a sulfitszeszgyártásnak alapját vetette meg.
A sulfitszesz víztiszta folyadék, melyben jelentékeny mennyiségű metylalkohol van jelen.
Ezt a szeszt a lakk- és festékiparban, a robbanószeripar terén használják. továbbá az aethergyárakban alkalmazzák nyers anyagul, újabban motorhajtó szerként is. Egy svéd vasúti kocsigyár egy gyorsjáratú motoroskocsit gyártott, melynél hajtóerő gyanánt sulfitszeszt használt.
A próbajáratok kitünően sikerültek és ez alkalommal kitünt, hogy a szeszfogyasztás 30 t vontatott súly mellett tonnakilométerenkint 0.015 liter volt. Svájczban a sulfitszeszt egyelőre a keskenyvágányú pályán közlekedő motorkocsik hajtására használják, de most már a rendes nyomtávolságú pályán haladó motorkocsiknál is szerepel hajtóerő gyanánt.
Az ez irányban megejtett számítások szerint e hajtóerő révén 55 t vontatott súlynál síkpályán 50-55, 1/240-es meredekségű pályán pedig mintegy 38-40 km óránkinti sebesség volt elérhető. Legkomolyabban vehető számításba a naphtalin, mint benzinpótló anyag, mert tekintélyes melegfejlesztőképessége van.
Az a jó tulajdonsága is van, hogy szilárd halmazállapotából aránylag alacsony – mintegy 80 C° hőmérséklet mellett – folyékony lesz. Ára eléggé mérsékelt, q-ként átlag 20 korona és a szénből könnyen állítható elő. Motortüzelésnél a naphtalin megolvasztására a motor kipuffogó gázait, vagy az elgőzölő hűtésű motor hűtővizét használják fel.
E czélból a motort benzinnel, vagy benzollal kell indítani és addig kell mozgásba hozni, míg a naphtalin megolvad. Az a probléma azonban, hogy mily módon táplálható naphtalinnal a kisnyomású és a Diesel-féle nyersolajmotor, még eddig nem oldatott meg.