(Festmények, akvarellek, metszetek.)
I.
Abszolút festői eszközökkel dolgozik a művész, ha tisztán színnel, vonallal és formával fejezi ki érzéseit és érzésekre hangolt gondolatát a világ dolgairól. "Ellenben abszolút festőiség" szinte érthetetlen, nonszensz.
Egy-egy vonal, szín, forma közvetlenül érzéseket idéz fel a nézőben és távoli érzésasszociációkat, míg a természeti jelenség képe a szemlélő élménye szerint gyakran a festő szándékától eltérő érzéseket kelt.
Ezért választ egy-két festő, akik közé Máttis Teutsch is tartozik, absztrakt, a "természet"-ben nem található formákat, vagy abstrahálja célja szerint a természeti dolgok képét.
A szín, vonal és forma variáció-kombinációja a képen tehát nem mond el novellisztikusan valamit és nincs egy bizonyos természeti jelenséghez kötve, mint a táj-hangulat festés, hanem a festő a világ dolgairól való saját érzéseit empirikus pszichológiával a nézőben újra életrehozza, a mozgó mindenség milliárdnyi megnyilvánulását vonal-szín-formába projiciálva a szemlélő elé egyszerűsíti.