Bizonyára ismerik olvasóink azt a régi magyar anekdotát, amely szerint valamelyik falucska templom falára ezt a feliratot tették a bölcs esküdtek: „Épült helyben”. Éveken át mosolyogtunk ezen a tréfát jelentő kitaláláson, pedig ma, a házeltolások gyakoriságában nem volna csodálatos, hogy ha egy falu templomára azt irnák föl, hogy épült a szomszéd faluban, s idetolták ekkor meg ekkor.
Amit mi a háboru előtt mint földhöz rögzitett épitményeket ismertünk, ma a háboru alatt csodálkozás nélkül látjuk kocsin gördülve az országuton. Páncélos várak futnak hegynek föl, hegynek le, forgótornyos acélvárak robognak, kórház fut kerekeken, meg vizen, kápolnát továbbit a benzines szekér, s igy csak természetes, hogy vashidak is kocsira kerülnek, hogy odavigyék őket, ahol éppen kell. Itt van a kép, amelyen egy ilyen hidszerelő műhelyt látunk, ahol a szerelékkocsin szinte utközben készitik el a vashidak egyes tartóit. Ez a berendezés helyesebben nem a hidat viszi, hanem a műhelyt. Azt a nagy készültséget, amely békeidején nagyobb városok területén ezer munkással végzi a hidtartók hengerelését, az elgörbült alkotórészek kiegyenesitését; ma utra kel a műhely, odamegy a szétrombolt hidhoz, leszedi a kijavitandó tartókat, gépbe fogja, rendbehozza, s ott nyomban fölszereli.
Sulyos, nagy vasuti kocsihoz hasonló szekrényes alkotás a szerelékkocsi, amelyen mindazok a szerszámok fel vannak szerelve, amelyek szükségesek, hogy hidalkotórészeket ismét használható állapotba hozzanak. A szerelékkocsi vontató ereje az automobil, amely most megy keresztül a legelső komoly tüzpróbán. Ma állapithatjuk meg, hogy ezt a háborut az automobilok vivják, ezek döntik el a csaták sorsát, ezek szerzik meg a győzelmet.
A motoros ágyu, a motoros lőszerszállitó oszlop, a motoros sebesült szállitó vonat, a motoros hadseregvivő kocsitenger, a motoros szerelőműhely és a nem kevésbé fontos motoros „gulyáságyu”. Belgium hihetetlen meghóditása az automobiloknak köszönhető, s ugyancsak automobil oszlopok a hősei az ilyen gyors csapatvivés után következő munkának. Lőszer és élelem szállitásának. Ha már most az ellenség üldözése a feladat, de az ut hidjai szétvannak rombolva, s az átviendő tárgyak vashidat kivánnak, itt szerelőműhely, amely elrobog a helyszinére, s már utközben késziti elő az egyes bordákkal, a helyszinén fölhasználható anyagot nyomban földolgozza, s azon nyomban meg is épiti a hidat. A hidszerelőkocsi motorikus erejét, az álló helyben is vontató teherautó motorja szolgáltatja, s a kocsi bár nincsen befedve, nem adja a melélőnek a békés műhelyek megszokott képét, könnyü elképzelni a nagy övtartó fölött foglalatoskodó katonai lakatosokat és gépkovácsokat, mint a mozgó műhely munkásait.
A szerelékkocsi kerekei természetesen nem gummiabroncsok. Kupalaku acélkerekek, kettős tárcsával, de olyan felülettel, hogy a szekér szükség esetén vasuti sinen is futhasson. A hordtartók méretei és erőssége teljesen megfelel a vasutikocsik legnagyobb teherbirásának.