A magyar bánya- és kohó-vállalatok egyesületének elnöksége a legutóbb tartott választmányi gyülés határozatából ma emlékiratot terjesztett fel a kereskedelemügyi miniszterhez a helyiérdekü vasutak felkarolása érdekében.
Az egyesület rámutat arra, hogy a helyiérdekü vasutak építésében beállt stagnáció kizárólag az épült vonalak csekély jövedelmezőségében keresendő, aminek főokai a műszaki követelmények tulságos volta, az üzletkezelés költségessége s a pénzszerzés drágasága. A felterjesztés kiemeli, hogy katonai követelmények, csatlakozó állomások, pályafelügyelet, forgalmi biztosság, stb. cimén oly áldozatokat róttak a helyiérdekű vasutakra, amelyek nem szolgálják az illető helyi vidék forgalmát, tehát nem illethetik e vasutakat s így az állam által fedezendők.
A felirat kimutatja, hogy sok esetben a keskenyvágányu olcsó vasút felel meg legjobban.
Csak igy lehetséges, hogy a helyiérdekű vasutak építési költségei az abszolút minimumra leszállíttassanak. Épp oly fontosnak jelzi a felirat a helyiérdekü vasutak üzleti reformját. Hogy azok részére külön, a viszonyoknak megfelelő üzletszabályzat dolgoztassék ki.
A tőke drágaságára vonatkozólag rámutat az egyesület egy anomáliára.
A legtöbb helyiérdekü vasutak elsőbbségi részvényei első kézből, névértékü 40-50 százalékán, sőt azon alól is adattak el. Ezeken a visszásságokon a felirat szerint csak az segítene, ha a tőke minimális jövedelmezőségének garancziáját az érdekeltek, vagy a hatóságok, vagy végre az állam vállalná el, ami ha az építés és üzletvitel olcsóbb lesz, sokkal kevesebb terhet róna a garánsokra, mint a ma szokásos módozatok.
A reformok keresztülvitelével a vállalkozókedv ujból a vasutak felé fordulna.
Egész vidékek termékenyülnének meg uj kereseti források nyujtásával. A feliratot az egyesület hozzájárulás és országos mozgalom megindítása végett a Gyáriparosok Országos Szövetségéhez áttette.