D. R. P.
Ez a rejtélyes három betű az a vörös posztó, amely az angolok szemét vérdühvel boritja el már évtizedek óta s amely végre is ebben a förtelmes világháboruban érte el rettenetes lobogását. A három betű azt jelenti, hogy az a tárgy, amelyen ez diszlik „német birodalmi szabadalom”. Tessék csak végignézni a világ bármely részén található gépek özönén, a legtöbbnek az oldalán ott diszeleg ez a három betű, büszke hirdetőjeként a német ipar töretlen erejének.
Az itt látható gépet nevezhetjük motoros kotrónak, mozgó kotrónak, de még mielőtt ismertetném, el kell mondanom, hogy ez a gép ma lövészárkokat ás. Fedezékeket készit, hogy a szó köznapi értelmét is alkalmazzuk, ezt a civilgépet is besorozták. Ide is méltán rá lehet tenni a D. R. P. betüket. Hogy tehát az angolok minden erejükkel azon vannak, hogy ezt a három betüt letöröljék, s helyébe a P. I. E. (Patented in England) betüket irják, nem csodáljuk, csak borzadunk a módtól. Tehát a lövészárok gyártógép, amint a kép is mutatja első pillanatra megegyezik a már többféle formában bemutatott különböző rendeltetésü kotrógépekkel. Lényeges eltérés abban látható, hogy elsősorban nem keresztirányu, vagyis oldalkotrást végez, másodszor, hogy helyéből elmozdul, harmadszor, hogy sin nélkül megy, negyedszer, hogy kotrás közben is halad. Ezek a tulajdonságok máris mindent megmagyaráznak, az álló kotróval szemben való hadi alkalmazását pedig megértetik. Lássuk csak müködését.
A gép a középtájon látható gerendás, fogas elliptikus forgó testén nyugszik. Amint ez a gördülő mozgását végzi, az egész gép tovamozdul helyéből. Elől látható két kis kerék. Ezek az irányitás, valamint egy egyensuly céljait szolgálják. A gép haladásában nem kell épitett út, ez a nőtt terepen, még ha süppedékes is, árkon, bokron, emelkedésen, nedves, vagy köves talajon is egyforma könnyedséggel megy, az elsüppedéstől a gerendás, fogas, széles gördülő test megvédi.
A géptestet a gördülő bordákon, mint nyugvó ponton fel lehet emelni s ilyenkor a gép mintegy a „hátsó lábára” áll. Ezzel a mozgással át tudja dobni magát még akadályokon is. Már most előrehaladáskor a hátsó részen lévő kotrórudon elhelyezett kotró lapátok belemélyednek a talajba, fölemelik a kikotort földet, bedobják a gép hátsó részén lévő szekrénybe, a honnan a két láncrudon függő oldallap segélyével a kikotort földanyag az árok két szélére hull.
A kotrólapátokat tartó ferde tartóemelése, vagy sülyesztése adja meg a kotrás mélységét. Ha már most csak harminc centiméteres kotrómunkát veszünk számitásba, s egymásután három ilyen kotrógépet helyezünk el, készen van a kilencven centiméteres árok, amely lövészároknak, gyors takarásnak bőségesen elegendő. A lövészárok készitőgép tehát az emberi munkát végzi el minden nehézség nélkül. Béke időben ez a gép a vasutépitő munkáknál, mint árok kiásó, egyszersmind töltéskészitő gép nyert alkalmazást.