Viruló asszonyi testek, hamis romantikában fogant történelmi kompozíciók között - mint forrás, sugárzó centrum - ott van a mester magafestett arcképe is. A harmadéve elhunyt felejthetetlen Lechner Ödön fejére emlékeztet ez a kép, ugyanaz a távolbaható nedves tűz lobog a szemekben, ugyanolyan finom porhanyós vonalak szánják fel lágyan a hófehér szakáll és haj keretébe ágyazott arcot. Kissé keményebb mint Lechner Ödön feje, de mindkét arcon egyformán izzik az örök fiatalság csalhatatlan jegye.
E két öreg úr, e klasszikussá emelkedett két nagy művész nem tudom milyen kapcsolatot tartott egymással, barátok voltak e vagy ellenségek. Annyi bizonyos, hogy nemcsak arcuk sugározza a hasonlóságot, hanem művészetükben és személyiségükben is, - ahogy művészetük fonalán azt megközelíteni lehet - sok a rokon vonás. Nyugati kultúrához való vonzódás, átszellemült gyöngéd szeretete mindannak, ami teremtő munkájukkal összefüggött, halálig tartó szívós akaraterő, melyet nem apasztott el az idő, sok sok finomság és az Asszony.
Lotz Károly nem tudott betelni az asszonyi test kimeríthetetlen szépségeivel, pogány szerelemmel rajong érte, minden helyzetben végighengergeti vásznain.
Forró erotika lüktet művészetében, de ez az erotika nem roncsolja széjjel a klasszikus tradíciók kereteit. Erotikája nem eruptív, inkább cirógató, gyöngéd, talán kissé öreges. Csöppenként szürcsölte e művész a szépség aranyitalát.
Lotz Károly piktúrájának ősei könnyen fellelhetők a képeiben, az elődök hatásai leolvashatók a vásznakról, azonban e hatások egybeolvadva, tiszta harmonikus egészet adnak és mindaz amit a művész csinált, átélt, személyes és élesen elhatárolt produktum. Külön hely illeti őt művészetünk rövid történetében. Ő maga olyan klasszis, amilyet még gazdagabb kultúrájú ország is szívesen vallhatna magáénak.
E képek egybehordása mindenképpen hasznos munka volt. Nem árt néha visszaemlékezni az ily értékekre. Ma mindenesetre tisztábban, jobban látjuk mindazt, ami bennük maradandó és hibáik is jobban szembetűnnek. Egyaránt fontos mindkettő felismerése.