Az olvasó elcsodálkozik azon, hogy e sorok mellett lenyomtatott képen egy gépet lát, amelyet egy fiatalemberke kényelmesen tovább tologat a targoncán, s a cikk cimétől arra gondol, hogy ez a hordozható gép, valami rejtelmes hadiszerszám, amitől a harcoló csapatok győzelme tényleg függésben van. Végkövetkeztetésben a győzelem tényleg ettől a rejtelmes géptől is függ s az olvasó csak most csodálkozhatik igazán, ha mégis mondjuk mindjárt, hogy ez a gép nem egyéb, mint vasuti kocsik, helyesebben vonatok fékszerkezetének ellenőrzője. Mi rávezetjük az olvasót erre az eredményre s nem kivánunk ehhez semmiféle szakmabeli előismeretet, vagy pláne szaktudást. Annyit minden ember tud, aki valaha kocsin, vagy villamoson ült, hogy a haladó járóművek egyik legfontosabb alkotórésze a fék. Nemcsak a járókelők élete, hanem a kocsiban ülők testi épsége is azt követeli, hogy a járómű kellő pillanatokban megállitható legyen.
El tudjuk képzelni, hogy a nagy sebességgel haladó vonatoknál milyen fontos alkotórész ez, hiszen a vonatok esésben, emelkedésben épült pályákon futnak, s ezer meg ezer veszedelem, - beomlott alagut, leszakadt hid, alámosott töltés, berogyott bevágás, szekerek az utátjárón, legelőcsorda a pályán, a hegyekről leomlott sziklák, szándékos, vagy véletlen emberi test-akadály okozhatja, hogy programm, vagy menetrend ellen, nyilt pályán kell megállani. Fék nélkül ez el sem képzelhető. Ha ezzel tisztában vagyunk, nyomban megértjük, hogy a vonatok indulása előtt a legfontosabb vasuti szolgálatok egyike, hogy megvizsgálják a fékek épségét, valamint az is, hogy jól müködnek-e?
Hát most tekintsünk el attól, hogy a fékromlás balesetet okoz, tisztán abból a nézőponból vizsgáljuk az esetet, hogy a fék elromlás az ellenőrzés alkalmával jelentkezik, a vonat össze van állitva, indulásra kész, s a rossz fék miatt egy, vagy két kocsit ki kell dobnia a sorozatból, s mást vegyük hozzá a mai háborus állapotot, a vonat rendeltetését, hogy katonát szállitson sürgősen valamelyik veszélyeztetett helyre, ahol a tartalék megérkezése győzelmet jelent, az elkésése vereséget okoz, készen áll elöttünk a fék, mint olyan háborus eszköz, amitől a győzelem függ. Mielőtt még a fékvizsgáló gépet magyaráznók meg, el kell mondanunk, hogy ma már nem csak a gyorsvonatokat és személyvonatokat szerelik föl a gőznyomásos fékekkel, amelyet a „Westinghouse” elnevezésről minden vonaton járt ismer, hanem a tehervonatokat is, s ma, amikor a katonákat a kocsik jobb kihasználása céljából teherkocsikon szállitják rendeltetési helyükre a katonavonatokat is mind ezzel a Westinghouse-gyorsfékkel szerelik föl. A vonat indulása előtt a fékszerkezetet meg kell vizsgálni. Még ma is ugy történik ez az egész világon, hogy a kocsikat a műhelyben egyenként rácsatolják a fékpróbáló szerkezetre, s ha nem müködik a fék, azt a kocsit nem sorozzák be a vonatokba. Könnyü belátni, hogy az a próbálgatás milyen hosszadalmas, főleg sürgős esetben, amikor a vonat összeállitásra már vár a katonaság. Egyenként kell a kocsikat betolni a műhelybe, ott rászerelni a fékvizsgáló tömlőre, azután kitolni a műhelyből, helyet csinálni a következő kocsinak, s csak azután lehet arról szó, hogy a kocsikból vonatot csináljanak. Ha negyven kocsiról van szó, s minden egyes kocsira csak a legkevesebb időt számitunk; műhelybe tolás, próba, kitolás, legalább tiz perc, ez negyven kocsinál négyszáz perc, vagyis legkevesebb 6-7 óra.
Most vegyük elő a mi hadigépünket. Ez nem egyéb, mind hordozható fékpróbáló készülék. A tolórudak mellett van egy öt lőerejü benzinmotor, amely 1200 fordulattal dolgozik. Fölötte van a hütőszerkezet, e mögött van a kazán, amelybe a motor levegőt szivattyuz be, s nyomban süritett levegőt állit elő a légnyomásos próba részére. A kazánban tehát süritett levegő van; elől a kazánon egy feszmérő jelzi a levegő feszitő erejét, s ez természetesen szabályozza a motor munkáját. A kazán alján – mint a képen is látható – egy tömlő van, s ez szolgál arra, hogy a vasuti kocsikra szerelt Westingshouse-fék szerkezettel összekötve, a próbát vele megtarthassák. A féktömlőt és a próbakazán tömlőjét összekötik, a motor megindul, a tömlőn át a kellő légnyomást bocsájtják a fékre, s néhány pillanat alatt látják, hogy müködik-e, s hogy jól müködik-e a fék?
Alig egy óra alatt negyven kocsin végzik a fékpróbát, még abban az esetben is, ha a kocsik különböző vágányokon, szerteszét vannak a pályaudvar közel és távoli részein. Hiszen a könnyü taligát egy gyerekember is játszi könnyedséggel tolja kocsitól kocsiig, s azalatt az egy óra alatt, mig a kocsikat végig megvizsgálják, a tolatómozdony már szereli össze vonattá a már megvizsgált, jónak talált kocsikat. Most már láthatjuk, hogy milyen fontos e gépecske a háboru nézőpontjából is.