Nem a pénz, hanem az olaj dönti el a háborut!
Irta Wild Jozsef
Montecuccoli mondása, hogy a hadviseléshez elsősorban pénz, pénz és pénz kell, már a multé.
A mai világmérkőzés győzelmes befejezésének döntőbb tényezője az olaj, mint az arany. Ezt az igazságot már az angolok is belátják! Elismert brit katonai szakértők véleménye ugyanis a keleti front helyzetének megitélésénél abban foglalható össze, hogy nem az a legnagyobb veszedelem, hogy a németek elérhetik a Kaukázust és ott megszállhatják az olajvidéket, hanem sokkalta inkább az, hogy Oroszország ezáltal elvesziti olaját. Ennek a meggyőződésének adott hangot a minap Hore Belisha volt angol hadügyminiszter is és ugy hisszük, nem érdektelen és nem tanulság nélkül való, ha a perdöntő kaukázusi olajproblémát közelebbről megvilágitjuk.
Az 1937-ben kiadott utolsó szovjet-orosz hivatalos közlemények tanusága szerint a szovjet összes olajtermelésének 95 százalékát a kaukázusi három olajvidékről nyeri. Ha feltesszük, hogy a szovjet hadi igazgatásának 1937 óta sikerült a Kaukázuson kivül eső négy olajvidék: a Szamarától keletre fekvő Emba-vidék, az Ural alsó folyásánál az orenburgi sikság, Turkesztán-Ferghana és Észak-Szacchalin olajtermelését 5-ről 15 százalékra emelni, ugy a kaukázusi olaj még mindig sorsdöntően fontos maradt. Ehhez még csupán annyit füzünk, hogy az északkaukázusi olaj négyszerannyi benzint tartalmaz, mint a bakui.
Ha a Don alsó folyása német kezekbe kerül, ugy nincs többé vasút és nincs többé olajvezeték, amely a Kaukázusból a Volgától keletre Oroszországban olajat szállithatna. Egyedül és kizárólag a Káspi-tengeren keresztül Astrachanba marad az ut szabadon! Ebben az esetben az északi és a déli-kaukázusi olajat a Káspi-tenger nagy olajtartályaiban vihetik a volgai kikötőkbe, Astrachanba.
Ott a drága rakományt a tengeri tartályokból sokszáz kisebb volgai tartályba kell átszivattyuzniok, hogy az olajat a Volgán felfelé, a folyamrendszer folyó- és csatornahálózatán keresztül az óriási birodalomban egész Leningrádig eloszthassák. Minden volgai kikötőben nagy olajraktárak várják az olajat és vasutak visznek szét. Miután azonban a Volga a téli hónapokban befagy, az egész évi olajszükségletet a jégmentes hónapokban kell felhalmozni és elraktározni. Hozzávetőleges számitás szerint naponta 150.000 tonna olajat kell Astrachánban behajózni!
A Volga azonban végtelen homok- és kavicsfövényeivel, amelyeket hullámaival magával visz, deltáját olyan mélyre tolja a Kaspi-tengerbe, hogy nagy tengeri olajhajók számára lehetetlen egészen az astrachani kikötőig eljutni. Az olaj átszivattyuzása a tengerihajókról a folyami tartályokba tehát Astrachantól husz kilométernyire a nyilt tengeren megy végbe. Kis fantáziával elképzelhetjük, mily hatása lehet a nagystilü átszivattyuzási müveletre egy légitámadásnak, amely a benzingőzbe burkolt tartályokat fenyegeti, ha a németeknek sikerül a Don alsó folyásánál megvetni a lábukat, légi támaszpontokat berendezni, melyekről éjjel-nappal bombázhatják az astrachani olajkikötőt és volgai előterét.
Ez esetben a szovjet haderő, tekintet nélkül a keleti front többi szakaszának szerencsés vagy szerencsétlen helyzetére, kétségtelenül a legsulyosabb válságba kerül.
Erre a lehetőségre célzott Hore Belisha, amikor a keleti fronton a közel jövőben beállható fordulatokról nyilatkozott. Szovjet-Oroszország elvágva a kaukázusi olajtól, egyuttal légi erejének és páncélkocsijainak harcképességét kockáztatja! Fehér-Oroszország és Ukrajna zsiros, fekete földjének elvesztése után, olajától elvágva, hiába keres uj termőföldeket, mert nem lesz, amivel sokszázezer traktorját táplálja, mozgásba hozza…
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!