Hogyan dolgozik a mentőharang?
Nagyobb mélységből már csak a mentőharang hozhatja felszínre a matrózokat. Ezzel dolgoztak az amerikaiak, mégpedig teljes sikerrel. A mentőharang a régi búvárharanggal tart távoli rokonságot, de mai alakjában inkább „búvárkazán”-nak nevezhetnők, lévén az egész 5-6 méter magas. 3-4 méter átmérőjű, 10 tonna súlyú, vastag acélfalazatú, emeletes kazánszerű alkotmány.
Felső részében - az „emeleten” - tartózkodik a mentőszemélyzet és itt vannak a harang működtetéséhez szükséges gépi felszerelések is. Az emeletről vízhatlanul csukódó csapóajtó és hágcsó vezet a harang alsó részébe, a „földszíntre”, melynek fenekét szintén csapóajtó zárja el. Ezt a kamrát fel- és leszálláskor tengervíz tölti ki.
A harangot kábelen bocsátják le a mentőhajóról a tengerbe és búvárok irányítása mellett pontosan az elsüllyedt tengeralattjáró zárt fedőlapjára illesztik. Most a harang parancsnoka sűrített levegővel kiszorítja vizet az alsó kamrából, mire a harang, a víznyomás hatása alatt, mint valami óriási pióca, elválhatatlanul rászívódik a tengeralattjáró tetejére.
Ekkor a fedőlapot kinyitják és a tengerészek a belülről megemelt csapóajtón keresztül előbb a „földszintre”, majd onnan az „emeletre” kerülnek. Ha az emelet annyira megtelt, hogy több embert már nem vehet fel, az alsó rekeszbe ismét vizet bocsátanak, mire a harang elválik a tengeralattjáró testéről és a mentőhajó emelőrúdjának felgombolyodó kábelén a felszínre emelkedik. Aztán újra lebocsátkozik és ezt addig ismétli, míg csak valamennyi embert ki nem szabadította a tengeralattjáró belsejéből.
Ujabb kísérletek
A „Squalus” 80 méter mélységben feküdt a fenéken; ezzel a mélységgel és a velejáró hatalmas (nyolc atmoszférás) víznyomással a buvárkazán, meg az azt vezető búvárok még megküzdhettek. Ám, ha a hajó még tátongóbb mélységekbe süllyed (mint a „Phénix” ), akkor már ez a módszer is felmondja a szolgálatot.
A feltalálók azonban nem nyugszanak és egyik ötletet a másik után vetik fel, egyik készüléket a másik után próbálják ki, hogy még ilyen, reménytelennek látszó esetekben Is megkíséreljék borzalmas tömegsírjukból kiragadni a halálraítélteket. Ilyen alkalmatosság – sok egyéb között – a képünkön bemutatott olasz készülék, a mentőhenger.
Nyomásálló hengeralakú tartály ez és egy ember fér el benne (a képen a középső henger). A készüléket a búvárhajó, testéhez erősítve mindig magával viszi, olymódon, hogy veszély esetén a menekülő minden különleges felszerelés és nehézség nélkül átbújhat a hengerbe.
A többi henger arra szolgál, hogy a mentőhengert a tenger színére emeljék. A szerkezetet a búvárhajó belsejéből egyetlen fogantyúnyomásra kioldják, mire az lassan felszáll, de egy kábel révén állandó összeköttetésben marad a tengeralattjáróval.
Odafenn a henger utasa átkerül a mentőhajóra, a tengeralattjáró pedig visszahúzza az üres hengert és legénységének következő tagját küldi fel. Ilyen módon a mentőhenger aránylag rövid idő alatt, az egész személyzetet „felliftezi” a tenger fenekéről.
Beválik-e ez a megoldás, vagy sem: azt majd a gyakorlat mutatja meg. Annyi bizonyos azonban, hogy a tudomány és a technika szakemberei, a mostani hármas szerencsétlenség ösztönző hatása alatt, még az eddiginél is nagyobb erőfeszítést fognak kifejteni, hogy az elsüllyedt búvárhajó ne lehessen többé legénységének rémséget acélkoporsója.
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!