A vasút-autóharc új fejezete
A Magyar Közhasználatú Gépjárművállalatok Országos Egyesületének meghívására Budapesten előadást tartott dr. Hans Otto Wesemann, a németbirodalmi Reichskraftwagen-Betriebsverband ügyvezető igazgatója, aki a mai Németország gyakorlati közlekedéspolitikájának egyik vezéregyénisége. Wesemann dr, előadásának az ad nagy súlyt, hogy megállapításai nemelméleti fejtegetések, hanem a gyakorlati élet tapasztalataiból leszűrt tények, amelyeket az RKB rendkívül preciz statisztikája támaszt alá.
A közlekedéspolitika legfontosabb problémája jelenleg Európa valamennyi országában a közlekedési eszközöknek a koordinációja. 1934-ig Németországban az a felfogás volt az uralkodó, hogy a vasutak érdekében az automobilizmus fejlődését korlátozni kell. A gazdasági élet alakulása és kiváló közlekedési szakemberek azonban megállapították és bebizonyították azt, hogy az automobilok versenye a vasutak bevételei szempontjából teljesen jelentéktelen és a vasutak bevételei elsősorban a konjunktúraváltozásoktól függnek.
A konjunktúrának még a legcsekélyebb változása is sokkal jobban kihat a vasutak forgalmának alakulására, mint az automobilállomány megkétszereződése, mert az automobilok tekintélyes része új forgalmat teremt, vagy pedig a vasutakkal egyáltalában nem konkurál. Németországnak jelenleg 381.000 teherautója van, a német motorizáció 1934 óta óriási iramban fejlődik, ennek ellenére a vasutak kapacitását sikerült teljes mértékben biztosítani. Sőt: a forgalom zavartalansága érdekében további vasúti vagónokra van szükség.
A motorizáció a német kormány egyik legfontosabb programmpontja, de ez a program nem kizárólag quantitativ szaporodásra helyez súlyt, hanem elsősorban arra, hogy az új kocsiknak felhasználása organikusan illeszkedjék be a gazdasági életbe.
Annak ellenére, hogy Németországban igen erős centralizációs törekvések vannak úgy a kereskedelemben, mint az iparban, a távolsági teherautófuvarozás kifejezetten kisipar. Az RKB tagjainak 76.5%-a olyan kisiparos, akinek csak egy gépkocsi van a birtokában. Az RKB feladatai azonosak a MATEOSz feladataival és a német kormány egyik legfontosabb feladatának a kisiparos egzisztenciáknak a szaporítását tekinti. Az RKB tagjainak a száma jelenleg 11.000, ez a szám rövidesen el fogja érni a 15.000-t, de a német szakkörök véleménye szerint kb. 30.000 darab nagyteljesítményű és nagyteherbírású közhasználatú teherautóra van szükség a távolsági forgalomban a rendkívül nagyszámú helyi forgalmat lebonyolító teherautók mellett.
Az RKB fáradozásai odairányulnak, hogy egységes szállítási jogot és közúti tarifákat léptessen életbe. A közúti gépjárműtarifának a kiépítése azért szükséges, mert ezen az úton haladva lehet a legjobban eljutni oda, hogy a nemzetközi gépjárműforgalom kifejleszthető legyen. A nemzetközi gépjárműforgalom kifejlesztése a jövő egyik legfontosabb feladata.
A MATEOSz jogállása, működési köre, szervezete körül többféle vita és kívánság hangzott el az utóbbi időben. Támadások is érték a MATEOSz-t és kifogásolták a konstrukcióját. Nagy meglepetésül és a MATEOSz híveinek megelégedésére hangzott el ezekután dr. Hans Otto Wesemann-nak az előadása. Wesemann dr. megállapította, hogy a német közhasználatú járműforgalom megszervezésénél felhasználták a MATEOSz megszervezése és működése révén ismeretessé vált alapelveket és tapasztalatokat.
Külön fejezetet szentelt az előadó a szolgálatoknak, amelyeket a német tehergépkocsi szervezet honvédelmi szempontból teljesített.
Különösen fontos és tanulságos a kijelentés, amit dr. Hans Otto Wesemann a teherautófuvarozásnak a magánvállalkozási jellegéről mondott. Hangsúlyozta, hogy a magánvállalkozás kezdeményezőképessége, vállalkozási szelleme nélkül nem lehet kellő eredményt produkálni a teherautófuvarozás fejlesztése tekintetében.
Teleki János gróf, a MATEOSz elnöke felszólalásában érdekes statisztikai adatokra hívta fel a figyelmet. A személyforgalom terén nálunk bizonyos haladás mutatkozik z utóbbi években a motorosüzemmel kapcsolatban. A tehergépjármű-fuvarozásban azonban az 1928/29. évi állapottal szemben még mindig mintegy 25 százalékos visszaesés tapasztalható. 1929 végén 4500 tehergépkocsi volt, ma ez a létszám 3500. Németországnak viszont kilenc évvel ezelőtt 120.000 tehergépkocsija volt, ma 380.000 van. Magyarország – mondta gróf Teleki – e téren katasztrófálisan elmaradt.
Felhívta a figyelmet arra, hogy egyes vidékek kisgazdáinak a termékei csak akkor értékesíthetők, ha megfelelő közlekedési berendezkedést lehet igénybevenni. Ha vállalati öncélúsággal és hatalmi törekvésekkel kell küzdenie a közlekedéspolitikának, akkor a nemzetgazdasági feladatok megoldása kétségessé válik.
Az előadást meghallgatta Algyay-Hubert Pál, a kereskedelem és közlekedésügyi minisztérium államtitkára és dr. Ladányi Dezső miniszteri osztályfőnök. Hír szerint mérvadó helyen nagy feltűnést keltett Wesemann dr. előadása, amelynek egyes megállapításai magyar vonatkozásban is figyelemreméltóak.
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!