Gázhasú szörnyek lebegő sorfala egy nyolcmilliós város körül 1
Az acélpókháló gépmadárra les... - Hogyan dolgozik a léggömbzár?
Régi tapasztalat, hogy a szükség élesíti az emberi találékonyságot. Világszerte rohamosan növekednek a légi haderők, tökéletesednek a már eddig is veszedelmes erejű harci repülőgépek. De ugyanakkor a fegyverkező nemzetek feltalálói, mérnökei mindig új meg új eszközöket eszelnek ki a levegőből alázúduló borzalmak elhárítására.
Az újszerű légvédelmi ütegek, gyorstüzelő elhárító ágyúk, fényszórók, fülelőkészülékek mellett most már a láthatatlan infravörös sugarakat is belevonják a légvédelem szervezetébe. De még ez sem elég. Fontos ugyan, hogy idejében felfedezzük a levegőben közelgő ellenséget, ez azonban még nem jelenti, hogy támadása ellen sikerrel is védekezhetünk.
Igaz, hogy a készenálló gépágyúk azonnal tűz- és vasesőt lövellnek az égboltozat felé, de még ez a lövedékzápor sem nyujt százszázalékos biztonságot a megtámadott város lakóinak. Az ellenséges gépek nagy részét bizonyára leszedi, de maradhat néhány, mely átsurran a „tűzfüggöny” résein és ledobja pusztító bombáit a városra. Ezt akarja megakadályozni a gázhasú szörnyek lebegő sorfala, a léggömbök gyűrűjére szerelt „légi drótakadály”.
Anglia nemcsak a világ egyik leghatalmasabban fegyverkező állama, de a légvédelemben is korszakalkotó lépésekre készül. Fővárosát, a nyolcmilliós Londont ilyen lebegő „drótakadállyal” akarja körülvenni háborús veszély idején. A „drótakadály” kötött léggömbökből áll, melyeket a város körül, alkalmas pontokon felbocsátanak.
A gömbök erős acélkábelekkel kapcsolódnak egymáshoz és az acélhuzalok valóságos erdeje lóg le róluk. Ilykép igazi drótsövény feszül ki a város körül nagy magasságban és ez - úgy remélik a szakértők - feltétlen biztonságot nyujt majd az ellenséges repülőgépekkel szemben. Mert ha valamelyik gép megkísérelné a behatolást a város fölé, okvetlenül nekirepül ennek az acélpókhálónak.
S ekkor két eset történhetik. Olyan súlyos sérülést szenved valamelyik acélsodronytól - szárnya, csavara vagy valamelyik más alkotórésze törik - hogy menthetetlenül lezuhan. Vagy pedig beleakadva a huzalba, az hajlékonyan enged, de a gép nem tud többé szabadulni tőle, hanem sebességét vesztvén, szépen egyenesen lecsúszik a huzal mentén a földre, ahol persze darabokra zúzódik.
A védő léggömbhálózat eszméje tulajdonképpen nem is egészen új. Már a világháború alatt is próbálták alkalmazni kisebb méretekben, különböző országokban. Kivált Francia- és Olaszország kísérletezett vele. Technikai kiforrottság dolgában persze még nem vetekedhetett a maival s ez volt az oka - no meg persze költséges volta is - hogy nem került általános használatba.
A hadviselő felek jobban bíztak gépfegyvereikben és ágyúikban, mint ezekben a lomha, kötött léggömbszörnyetegekben. Aztán akkoriban még távolról sem voltak olyan félelmesek a hadirepülőgépek, mint manapság. El sem lehetett képzelni olyan légi tömegtámadásokat, aminőket már ma is láthatunk a most folyó háborúkban.
Pedig ezek a háborúk korlátozott jellegűek, egy-egy ország területére szorítkoznak. Mi lesz - Isten ne adja - ha egy újabb világégés borítja majd lángba az egész művelt emberiséget? Milyen Napot elsötétítő légihadseregek fognak egymással csatázni és szórni tüzet, gázt, halált, pusztulást milliós városokra?
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!