Bicinia Hungária
Magyar Kórusművek kiadása
"... nem sokat ér, ha magunknak dalolunk, szebb, ha ketten összedalolnak. Aztán mind többen, százan, ezren, míg megszólal a nagy Harmónia, amiben mind egyek lehetünk..." A két hangon megszólaló ének útja a nagy Harmóniáig: előszavának e pár mondatában így foglalja össze maga Kodály új művének tartalmát. Hogy a két szerény szólam mennyire "nagy Harmónia" maga is, bizonyítja a 60 kis bicinium művészi értéke, hogy milyen hosszú az út idáig, bizonyítja pedagógiai jelességük. A nagy mesterek örök pedagógiai hajlamával buzog ez a kedves, szépkülsejű füzetecske.
Kodály pedagógiai magatartásában van valami a felesége számára "Clavier-büchlein"Ą-t összeállító Bach játékos és komoly intimitásából, mesteri fölényből és szerelmes kiszolgáltatottságból egyszerre. Kodály egy közösség számára dolgozik, melynek mestere és rajongója egyszemélyben. Mi ez a közösség? Mezítlábas kispajtások, galántai népiskola, az épülő magyar jövő. Micsoda a Kodály pedagógiájának a lényege? A fordulópont, két hang egyszeri megszólalása. Az a gyönyörűség és bölcsesség, amit két külön világtájon egyszerre megszólaló hang harmonikus társulása jelent.
Talán, mikor a középkor elején először történt meg az, hogy az éneklő hang mellett megszólalt a második, mikor a párizsi, korai mesterek, egy Leoninus, vagy Perotinus munkáiban valami megilletődött, komoly és boldog csodálkozással bámult egymásra két férfiarc az első összhang szenzációjában: akkor volt ennyire közösségi, nemzeti, világfunkció a kétszólamúság. Kodály kétszólamúsága: a társulás mithosza. Két hang, két gyönyörű magyar gyermekhang forog egymás körül, egymás bolygójaként, minden fordulatban, minden helyzetben megbámulva és megvidítva egymást, kölcsönös ismerkedésben, tágszemű tanulásban, zenében és forró ölelésben.
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!