Siketnéma oktatás villamosáram segítségével
Ritka kivételektől eltekintve, a siketnémaság gyermekkorban fejlődik ki. Sokszor előfordul, hogy a kisgyereket azzal a panasszal hozza a szülő az orvoshoz: más gyerekek már régen beszélnek ebben a korban, az enyém meg még csak nem is gagyog! A szülők többnyire azt hiszik, hogy a gyerek beszélőszerveivel van baj ilyenkor. Nem egyszer előfordul, hogy azt kérik, az orvostól: vágja fel a gyerek nyelvét, hogy beszélni tudjon!
A valóságban azt lehet mondani, hogy sohasem ilyen természetű oka van a némaságnak. Egészen máshol van a baj: - a gyerek siket és ezért képtelen megtanulni beszélni. A siketséget, melyet a gyerek magával hoz a világra, sokkal nehezebb észrevenni, mint valamilyen más érzékszervnek a hiányát. Ha a csecsemő vagy kisgyerek nem figyel a hangokra, a környezet szavaira, akkor senki sem gondol arra, hogy talán azért nem figyel, mert nem hallja azokat; inkább azt hiszik, hogy nem érti (ami igaz is) és nem tudja még, hogy oda kellene figyelnie. Ennél a téves megítélésnél kezdődik azonban a baj!
Az a gyermek ugyanis, aki nem hallja a beszédet, nem is tanul meg beszélni. A siketnémaság tehát sosem veleszületett hiba. Illetve csak a siketség az. A némaság csak később társul hozzá. Ha a gyerek nem lenne siket, akkor néma sem lenne. Némaságának az az oka, hogy nem hallja a hangokat, nem hallja a beszédet, azt sem tudja, hogy beszéd létezik és ennek következtében persze ő maga sem tanul meg beszélni.
A szülők csak későn tudják ezt meg. Vagy maguk jönnek rá lassan, vagy csak az orvos magyarázza el nekik. Ez pedig azért baj, mert kellő időpontban kezdve az oktatást, a gyereket egészen jól meg lehet tanítani beszélni, akkor is, ha nem hallja, amit mond vagy amit mások mondanak.
A siketnémák beszédre való megtanításának két módja van. Az egyik az úgynevezett francia rendszer. Itt voltaképpen nem is beszédre tanítanak, hanem jelbeszédre. A siketnéma különböző grimaszokkal és kéz- meg ujjmozdulatokkal érteti meg magát. Felesleges bővebben fejtegetni, hogy ez meglehetősen tökéletlen módszer és a siketnéma csak azzal tudja közölni a gondolatait, aki maga is ismeri a jelbeszédet.
A német módszer már jóval praktikusabb. Hosszas gyakorlatok segítségével, melyek közben a siketnémának feszülten kell figyelnie oktatójának száját vagy a tükörben saját magát, megtanítják beteget arra, hogy milyen ajakmozgásnak milyen hang felel meg. Lassanként ilymódon a „néma” is kezd beszélni, bár maga nem is hallja azt, amit mond.
Bizonyára legtöbb olvasónk hallott már ilyen siketnémabeszédet és tudja, hogy e beszédmodor sok kívánnivalót hagy. Régen törekszenek a szakemberek arra, hogy a beszéd mivoltát közelebb hozzák a siketnémához és ezzel módot adjanak neki arra, hogy érthetőbben, szebben fejezze ki magát. Egy lipcsei gyógypedagógus legújabban igazán eredeti és szellemes módszert eszelt ki erre a célra.
A tanár normális hangsúllyal belebeszél egy mikrofonba, amelyből a beszédnek megfelelően villamos áramok indulnak ki. Az egész berendezés miben sem különbözik egy kis rádióleadóállomástól. Csakhogy a keletkező elektromos áramokat ebben az esetben nem küldik szét a világ mind a négy tája felé, mint a rádiónál, hanem egyszerű drótvezetéken keresztül, melynek egyik sarkát a tanát tartja a kezében, bebocsátják utóbbinak testébe.
A tanár másik kezével az egyik kis siketnémát fogja kézen, úgyhogy rajta keresztül utóbbiba kerülnek a villamos hullámok. A többi gyerek - aki résztvett az oktatásban - láncot alkot, kézen fogja egymást és végül a kör úgy lesz teljes, hogy az utolsó az áramkör másik sarkát tartja a kezében. Mindez jól látható képünkön. Csak azt tesszük még hozzá, hogy a gyerekeknek előbb vízzel megnedvesítik a kezét, mert így jobban vezetődik az áram.
Ilyen elhelyezkedés után kezdődik meg az óra. A gyerekek saját testükben érzik (érzik! - és nemcsak az ajkon látják), hogy mikor hogy hangsúlyozta a tanár, melyik szótagot mondja hangosabban, melyiket halkabban. Szinte önkéntelenül ők is ugyanígy hangsúlyoznak és rövid idő leforgása alatt csaknem ugyanolya értelmessé, tagolttá, „emberivé” válik a beszédjük, mint egészséges társaiké.
Azt lehet mondani, hogy ha a természet mostohasága következtében nem működik a fülük, viszont most nem a fülükkel, hanem az egész testükkel hallanak, de nem hangot, hanem villamos áramot. És hogy az ennek következtében megtanult szép kiejtési mód milyen előnyt jelent számukra az életben, azt mindenki elképzelheti.
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!