Dtum
Login with Facebookk
1935 | Március

A bronzkori csörgőtől a hímestojásig 3.

Tompa Ferenc legújabban Füzesabonynál hozott napfényre egy különösen érdekes madárkaforma csörgőt. Annyi bizonyos, hogy Magyarország a leggazdagabb területe ezeknek a bronzkori madáralakoknak. Föltehető, hogy az állatkultusz nagy szerepet játszott itt akkoriban és a madár különösen kedvelt állata, talán éppen szent állata lehetett annak a bronzkori népnek.

Az olvasó itt talán további kérdéseket is vet föl. Miféle nép élhetett itt akkoriban, tehát legalább 4000 évvel időszámításunk előtt? Nem volt-e azonos az a nép az ugor népek valamelyik törzsével, például az ókorban és talán már előbb is nagy kultúrát teremtett szkítákkal, tehát éppen a mi szittya őseinkkel?

Ezt a föltevést még kérdés alakjában is alig merem ideírni. Amit egybevetésekkel megállapíthatunk, azt csak tárgyi néprajzi és folklorisztikai adatok alapján fűzöm hozzá az eddig közölt régészeti anyaghoz.

De térjünk vissza a biai rejtélyes csörgőhöz. Keressük először is a díszítmények megoldását. A lényeges és a madáralaktól elütő díszítmény az a rovátkolt borda, amely a csörgő hátát két oldalfélre osztja és két kis gereblyealak, amelyek a hátát két kisebb és két nagyobb negyedre tagozzák. Ennek a beosztásnak semmi köze a madáralakhoz. Ha mégis ez a díszítés legföltűnőbb része, annak fontos oka lehet. A madárhátnak ez a beosztása a tiszaugi sípon is megvan és föltűnően hasonlít az ugor népek körében ma is használatos ovális varázsdobok térbeosztásához.

A Krohn-féle könyvben 3 bemutatott szibériai samán-dob egy stilizált emberalakkal osztja négyfelé a köralakot (1. kép). A lapp samándobon hasonló beosztás ovális alakon látható (Krohn 26. ábráján). A dobbal való varázslásban apró mozgó tárgyak szerepeltek, amelyek a dobütésre bizonyos mezőben, vagy bizonyos alakok mellé jutottak és ezekből olvasta ki a samán jóslatát.

Ez a varázslás nálunk is divatban volt a legújabb időkig, a javasasszonyok bőrrostát használtak erre a célra. A csörgő maga viszont az északázsiai népek samánkodásával is kapcsolatban van. A samán vagy táltos ruháján, dobján vagy kezében csörgők vannak, ezek kísérik dobszó mellett a samán varázstáncát és mikor a tánc végén révületbe esik, a földön hanyatvágódik, különböző madarak hangját hallatja, mert madarak jelennek meg túlvilági látomásában és azok szavaiból szedi össze jóslatát.

Ha ezeket tudjuk, már elképzelhetjük, milyen nagy jelentősége volt számunkra a madárélet jelenségeinek. Megértjük, hogy ezek a bronzkori csörgők és sípok miért vettek föl madáralakot és így már a kérdéses tárgy jelentőségéhez is közelebb jutottunk. Ha valóban gyermekcsörgő volt, akkor varázslatos jelentősége a rossz szellemnek távoltartására irányult. A madárka nemcsak játék, hanem a gyermeket védő amulet is volt. Lehetett azonban samáncsörgő is tehát a táltos szertartásos zeneszerszáma.

De a biai csörgőről még egyebet is leolvashatunk. A kis keresztek is igézetelhárító jelek. Legalább is ilyen jelentőséggel szerepelnek az újkori babona maradványai között. A körbe rajzolt kereszt a Keleten Kínától kezdve mindenfelé a Nap jegye és keresztvonalai az égtájaknak felelnek meg. A legérdekesebb azonban a biai madárkán a négy gereblyealak. Ezek az ötfogú figurák eredetileg nem gereblyék, hanem a kinyujtott kéz és az öt ujj kezdetleges ábrázolásai.

Újabban La Baume 1 is úgy tekinti, hogy az ilyen „kiterjesztett ujjaknak, a fésű alaknak gyakori jelentkezése úgy magyarázható”, hogy az „a gonosz szellemek távoltartására” törekszik. A fölemelt kéz tehát tiltó gesztus és a varázsló védő jeladása a szellemek ellen. Nem véletlenség, hanem ősi örökletesség, amikor ezt a gesztust hasonló értelemmel a mai életben is használjuk.

Mielke szerint is 2 elhárító jellege van a kiterjesztett kéznek és az azt helyettesítő fésűalaknak. Az ilyen tárgyakat és alakokat általában a szellemek ellen védő, a gonosz igézetet távoltartó jeleknek, szakkifejezéssel apotropeionnak nevezik az etnológusok. Ilyen szellemhárító tárgyak a falusi házormokra kitűzött kopjafák például Háromszéken vagy lófejek Szászországban. Erre szolgáltak a karókra kitűzött ember- és állatkoponyák a természeti népek körében. De maga a tiltó kéz is megmaradt itt-ott. Például Meránban szőlőéréskor deszkából faragott, fölfelé terpeszkedő kezet állítanak tilalomjelnek egy tüskés ággal övezett rúd végére.

A kézalak további fejleménye később vagy a fésű- vagy a gereblyealakhoz vezet át. A fésülés maga is szellemhárító cselekvés. A falusi asszony, mikor váratlan vendég előtt nyugtalanul fésülgeti kisleányát, nem a szépítés célját szolgálja, hanem az igéző szemek ellen védi csemetéjét. A fésűalakot a tiltó kéz emlékeképen ott találjuk az osztjákok függőékszerein, különböző népi dísztárgyakon és többek közt cserépedényeken is.

(folyt. köv.)

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Biai bronzkori csörgők Szibériai sámándob rajza Magyar madárkasípok Bronzkori madárka alakok
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98