Kétszeresére fokozzák a vámmentes kikötő kapacitását
Lengyelország annak az érdekében, hogy saját tengeri kikötője legyen, arra a politikailag és gazdaságilag abszurd megoldásra birta rá a békeszerződést diktáló entente hatalmakat, hogy a német birodalomban élő testéből a szomoru világhirre szert tett lengyel korridort kihasítsák. Az a erőszakos átnyitás a tengerhez világosan mutatja, hogy milyen jelentőséggel bír egy ország közgazdasági életére és fejlődésére a nemzetközi viziforgalomba való közvetlen bekapcsolódás.
Csonkamagyarország Fiume elvesztésével kikapcsolódott az önálló tengerhajózás nemzetközi forgalmából. A magyar kormány igen helyesen felismerte csonka országunk egyetlen nemzetközi vizi útjának nagy jelentőségét és Budapestet, amely a Duna medence természetadta legalkalmasabb központja a nyugatról keletre és viszont áramló nemzetközi áruforgalomnak, a követelményeknek megfelelő vámmentes kikötővel látta el.
Alkalmunk volt – autentikus forrásból – a vámmentes kikötőre vonatkozóan a következő adatokat megtudni:
– A pénzhiány a vámmentes kikötő fejlődését is lelassitja. A vezetőség várva-várja s országnak nyújtandó nagy nemzetközi beruházási kölcsönt, amiből a vámmentes kikötőre is jutna egy adequát összeg. A hangsúly azonban ott van, hogy a szóban forgó kölcsön további hasznos beruházásokra lenne sürgősen szükséges, tehát nem impoduktív alimentálására egy állami vállalatnak. Elsősorban gabonatárházak kibővítése és új daruk felállítása jönne számításba, mert a darukkal elérhető területekre beérkező igényléseket helyszűke miatt nem lehet kielégíteni.
A költségvetési év zárszámadásai most állanak összeállítás alatt, így pontos adatok nem állanak rendelkezésünkre, az azonban így is megállapítható, hogy a kikötő forgalma a várakozáson felüli volt. A közvetlen átrakodás cca 3,000.000 mm.-t tett ki. A kereskedelmi medence a mult költségvetési év forgalmával szemben 100% és a petróleum medence forgalma 150 % emelkedést mutat. A kikötő mai berendezésével elérte a teljesítő képességének a határát és a vezetőség a folyton növekvő forgalom lebonyolítására más eszközt nem tud felhasználni, mint az átrakodás intenzitását ugyancsak a maximumra felfokozni, tehát a további beruházás elkerülhetetlen.
– A mult év folyamán a földmívelésügyi minisztérium óhajára a gabonaházakat hüvelyesnemesítő és zsizsikelő berendezéssel bővítették ki, ami annyira célszerűnek bizonyult, hogy az eredeti 300 vagónos kapacitását a kétszeresére fejleszti. Az idei kampányban ugyancsak üzembe helyezték az új árpa-tisztító berendezést is, ami azért bír elsőrangú fontossággal, mert országunk bővelkedik árpatermő területekben és így exportképes sörárpa fog a kereskedelem rendelkezésére állni.
– A kereskedelmi minisztérium keretébe tartozó költségvetésben az előirányozott bevételeket a vámmentes kikötő nemcsak, hogy elérte, hanem azokat túl is haladta, ami minden kommentárnál jobban bizonyítja a kikötő életképességét.
Az elért eredményeket azonban nem lehet csak az elgondolás helyes voltának betudni.
Elismerés illeti a vámmentes kikötő vezetőségét, amely ritkán tapasztalt elaszticitással és kereskedelmi szellemben, jó üzleti politikájával használja ki a kikötő helyzeti előnyeit.
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!