A Hoover-terv kapcsán felfüggesztették Magyarország jóvátételi kötelezettségét is
A Hoover-féle ismeretes moratóriumterv végrehajtásának részleteit megállapitó szakértői bizottság augusztus hó 11-én tartotta záróülését. Sikerült teljes megegyezést elérni a Németország által teljesitendő fizetéseket érintő rendelkezésekre, továbbá az Angliának, Franciaországnak és Olaszországnak járó szövetséges háborus adósságok, valamint a Cseh-Szlovákiával Hágában kötött egyezmény alapján járó fizetések felfüggesztésének módozataira nézve.
Ugyancsak megegyeztek elvileg aziránt is, hogy a Magyarország által a párizsi 1930 április 28-i s Bulgária által a hágai 1930 január 21-i egyezmények alapján teljesitendő fizetéseket felfüggesszék.
E két országgal kötött egyezményekkel kapcsolatban módositásokra van szükség, mert e fizetések teljes felfüggesztése bizonyos szerződésekkel járó fizetések felfüggesztésére vezetne, amelyek a Hoover-javaslat szerint nem volnának érintendők. Ezért a bizottság elvileg megállapodott abban, hogy a párizsi egyezmény által felállitott alapoknak járó fizetések a Hoover-féle moratórium-év folyamán is teljesitendők. A Bulgária esetében szükséges módositásokra nézve a tárgyalások tovább folynak.
Lakatos Gyula országgyülési képviselő, a kérdés legalaposabb ismerője, a következőképpen magyarázta meg a londoni állásfoglalást:
– Magyarország jóvátételi kötelezettségeit a következő évekre nézve nem a párizsi egyezmény, hanem a korábbi genfi egyezmények irják elő. Mindezek ellenére, kétségtelennek látszik előttem, hogy a Hoover-féle egyévi moratórium Magyarország jóvátételi kötelezettségeire is vonatkozik. Ennek folytán az 1931. évre esedékes, körülbelül nyolcmillió aranykorona fizetésének kötelezettsége felfüggesztetik, illetve egy évre kitolódik.
– A párizsi egyezmény szabályozza azokat a fizetési kötelezettségeket is, amelyeket az utódállamok és egyes nagyhatalmak nem a magyar állammal szemben, de egyes magyar állampolgárokkal szemben vállaltak a békeszerződés szerint, egyes állampolgárokat illető igények rendezése fejében. Nézetem szerint ezekre a fizetésekre a Hoover-féle moratórium nem vonatkozik, minthogy azok nem állammal szemben, hanem egyes állampolgárokkal szemben vállalt kötelezettségek. Azt hiszem, igy értelmezendő a londoni bizottság határozata is, amely a moratórium hatálya alól kiveszi a párizsi egyezmény szerint egyes alapok javára teljesitendő fizetéseket. Nagyon méltánytalan is volna, ha az államok közötti moratórium egyes állampolgárok igényeinek csorbulására vezetne.
A Hoover-terv gyakorlati eredménye egyébként abban áll, hogy Németország julius elsején kezdődő tizenkét hónapon keresztül 1.593,676.260 márka fizetésétől szabadul, amely összeget 1933-tól kezdődőleg tiz egyenlő évi részletben három százalékos kamattal lesz köteles letörleszteni. A szünév alatt is fizetendők lesznek a Dawes- és Young-kölcsönök kamatai, valamint az Egyesült Államok polgárainak a Mixed Claims Commission döntései alapján járó kártéritési összegek, a belga márkaegyezség után járó részletek, együttvéve körülbelül kétszázmillió márka. A tárgyalások alapjául az 1931. julius 6-án kötött francia-amerikai megállapodások szolgáltak.
A Hoover-terv végrehajtásához csupán Jugoszlávia nem járult hozzá. Kijelentette, hogy csak abban az esetben adja meg hozzájárulását, ha az európai jegybankoktól nagyobb kölcsönt kap.
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!