Színhely:Budapest - Idő: tíz év előtt
Háy Gyula regénye - Genius
Az emberek most kezdenek emlékezni: megemészteni azokat a dolgokat, melyeket 1914-1920 között átéltek, tisztázni személyes viszonyukat a rendkívüli idők rendkívüli eseményeihez. Ebben a fiatalok járnak elől, a mi természetes is, mert a háború és forradalom elsősorban a fiatalok dolga volt a harctéren és utána a forradalmi zűrzavarban. Innen a mémoire-regények divata: sorra jelentkeznek azok, akik úgy érzik, van mondanivalójuk, az egyéni nézeten túlmenő érdekességű, arról, amit átéltek. Háy Gyula új író, fiatalember, szintén az emlékezők sorában kér magának helyet.
A forradalmi időkről emlékezik. Az első személyben elmondott történetnek a hangjából, sokféle intimitásából az olvasó vaktában is kiérzi, hogy túlnyomó részt az író személyes élményei vannak itt elmondva, aránylag kevés képzelt dologgal, csak annyival, amennyit a regény szerkezete megkíván. Az érdekessége a könyvnek főleg abban áll, hogy őszintén s bizonyos erkölcsi bátorsággal megmutatja azt a lelkiállapotot s azokat a külső-belső indítékokat, melyek az 1918-1919. évek ifjúságának egy részét szinte öntudatlanul a forradalomba sodorták.
Egy félig gyerekemberről, a huszadik év küszöbén álló műegyetemi hallgatóról van itt szó, aki a világról alig tud valamit, a háborúról és a közéletről egészen zavaros fogalmai vannak, de megvan benne az ösztön, hogy részt vegyen a körülötte történő izgalmas dolgokban.
Természetesen egészen a környezet hatása alá kerül, megy a tömeggel a forradalom kitörésekor anélkül, hogy tudná, miről van szó, maga se tudja, hogyan, egyre szélsőbbre sodródik, egy fanatikus kommunista lánnyal való szerelme révén belekerül a kommunista mozgalomba, amelynek lényegéről, igazi céljairól és módszereiről csak éppen annyi fogalma van, amennyi a levegőből hozzáragad. E mellett megtartja a származásából belegyökerezett polgári gondolkodásmódot, az egész kommunistaság csak felületes máz marad rajta, amely azonnal lehámlik róla a kommunizmus bukásával.
Ez igaz, annakidején csapatostul szaladgáltak izgultak, lázas semmittevéssel, az ilyen vörösre mázolódott polgári fiúk. A könyv egyik főérdekessége, hogy ezt a furcsa állapotot éreztetni tudja, személyes élmény alapján és mégis tipikusan. A regény főszereplőjének ábrázolása ilyen módon sikerrel bizonyítja a fiatal író őszinteségét és tehetségét is.
Regényírói képessége azonban még jobban igazolódik a többi alakokon. Elsősorban Casimir Olgán, a fanatikus kommunista lányon, aki fanatizmusáért faláldozza a szerelmet, de ebben az elszántságában egyre jobban elgyengül, amint lassankint tudatára jut az egész kommunista mozgalom céltalanságának s végül is, miután megadta magát a szerelemnek, a forradalom bukásával eltűnik az életből, titokban, nem is tudni, hogyan. Ez az alak él, lélekzik a regényben s hasonlóan élnek a főszereplő családi körének alakjai is.
Az elbeszélés gyors tempója is érezteti az elmondott dolgok izgatott temperatúráját. Az író egészen közvetlenül és tárgyilagosan igyekszik beszélni s ebben az igyekezetében nyelve színtelenné és bizony pongyolává is lesz. Ebben az irányban kell még fejlődnie, hogy igazi jó regényíró lehessen.
Schöpflin Aladár
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!