A fővárosi elektromosmüvek megrendelték a Markó-utcai és a városligeti transzformátor-állomások berendezéseit
Az országszerte nagy lendülettel megindult villamositás szinte napról-napra ujabb területeket hódit meg, az elektromos ipart pedig mind nagyobb és drágább rendelésekkel foglalkoztatja. Ezuttal nem kivánjuk szóvátenni a különben jólismert körülményeket, amelyek mindmáig lehetetlenné tették a kereskedelmi kormány számára, hogy energikus és sürgős intézkedésekkel tegye egészségessé az ország elektrifikálását.
De a fogyasztó területért folyó, késhegyig menő versenyfutásban előreláthatóan minden érdek befut a célba, csak a köz érdekét képviselő állam marad le, készülő rendelkezései pedig az irányitó szerep helyett arra lesznek kárhoztatva, hogy alkalmazkodjanak majd az adott helyzethez.
Az elektromos ipar egyik legjelentősebb eseményével kezdjük a krónikát.
A közeli hetekben hozzáfognak a főváros kelenföldi telepén a 30.000 voltos kapcsolóberendezés szereléséhez. Az uj épület készen áll, a nagyszabásu munka akadálytalanul megindulhet. A Ganz Villamossági végzi a munkát, de a nagyteljesitményü olajkapcsolókat a Brown-Boweri-müvek készitik a svájci gyártelepen.
Természetesen vannak a munkának olyan részletei és szükségletei, amelyeket nem kell külföldi gyárnál megrendelni, noha a Ganz Villamossági nem foglalkozik a gyártásukkal. Igy például a kapcsolóberendezés porcellánanyagát a pécsi Zsolnay-gyár szállitja, amely a legnagyobb külföldi cégekkel vivott versenyben nyerte el ajánlatával a szállitást.
A cégtől függetlenül, a magyar ipar fejlődésének biztató jele, hogy oly fontos és kényes feladatot, mint a hatalmas kapcsolóberendezés tartó és átvezető porcellánszigetelőinek a szállitása, magyar cég, kifogástalan áruval és versenyképes áron tudott vállalni.
A nagy fővárosi 30.000 voltos kábel fektetése nagyrészt befejeződött.
A fővárosi Elektromos Müvek a napokban rendelték meg a Ganz Villamosságinál a városligeti és Markó-utcai nagy transzformátor-állomások berendezését. Állomásonként egy-egy millió pengőt is meghalad az elektromos rész költsége, – anélkül, hogy az épitkezési kiadásokról beszélnénk. A 30.000 voltos kábelről ez akét, méreteiben is impozáns transzformátor állomás alakitja át az áramot.
A szállításokból rész jutott külföldi iparvállalatoknak is.
A bizalmas megállapodás szerint a Markó-utcai telep berendezésénél a Bergmann Villamos Müvek rt. (Németország), a városligeti nagy állomás berendezésénél pedig a Siemens-Schuckert villamossági müvek szállitják mindazt, amit a Ganz Villamossági nem gyárt. A Markó-utcai állomást áprilisban már szerelik.
Az Eszék melletti Vinkovce villamositását erős nemzetközi versengés után bizták a magyar gyárra. Itt nem annyira a munka értéke, – a centrálé körülbelül 100.000 pengő lesz, – mint inkább a térfoglalás fontos a hazai ipar szempontjából.
Kisázsiában is érvényesül a magyar ipar.
Áfium-Karahisszár Diesel elektromos-telepet és városi hálózatot létesit, – magyar gyár utján. Szmirnától több mint ezer kilométerre, hegyes, erdős terepen fekszik ez a város, amelynek a neve Kemál pasa egyik legelső nagy győzelmére emlékeztet. Remélhetőleg a „Made in Hungary” sem fog itt vereséget szenvedni.
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!